بررسی نیازهای آموزشی در خصوص آموزش بهداشت و مراقبت های دوران یائسگی از دیدگاه ماماهای شاغل شهرستان رفسنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه بدنبال پیشرفتهای علم پزشکی طول عمر زنان افزایش یافته 95 درصد از آنان به سن یائسگی میرسند. پرداختن به تغییرات جسمی و روانشناختی این دوره نیازمند ارائه آموزش صحیح و مناسب از طرف ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی به زنان در این زمان است. آموزش ماماها بعنوان یکی از ارایه دهندگان این خدمات یک ضرورت است. جهت طراحی یک برنامه آموزشی مناسب و صحیح، نیاز سنجی آموزشی، تضمینی برای اثر بخشی آن می باشد.
هدف
این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی بهداشت و مراقبت دوران یائسگی از دیدگاه ماماهای شاغل شهرستان رفسنجان در سال 1385 انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و با روش سرشماری می باشد که در آن کل 97 نفر مامای شاغل بخشهای خصوصی و دولتی شهرستان رفسنجان شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که در قسمت اول آن خصوصیات دموگرافیک و در قسمت دوم، نظر ماماها در مورد نیازهای آموزشی در زمینه بهداشت و مراقبتهای دوران یائسگی به صورت درجه بندی لایکرت مورد سوال قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه توسط اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تعیین گردید داده های بدست آمده پس از ورود به نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (کروسکال والیس و توکی) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی در زمینه یائسگی، در حیطه درمانهای غیر دارویی یائسگی با میانگین 80 درصد قرار داشت، اولویتهای بعدی نیازهای آموزشی یائسگی مسائل و اختلالات جنسی در یائسگی با میانگین 25/76 درصد، درمانهای طبی هورمونی در یائسگی و مشاوره دوران یائسگی با میانگین 75/75 درصد، ورزش در دوران یائسگی72 درصد، شناخت علایم و عوارض دوران یائسگی 58 درصدو تغذیه در دوران یائسگی با میانگین 5/53 درصد بودند.
بحث و نتیجه گیری
در سالهای اخیر به یائسگی بعنوان یکی از دوره های زندگی زنان توجه ویژهای مبذول گردیده است. در این پژوهش، در اولویت قرار گرفتن نیاز آموزشی در خصوص روش های غیر دارویی در درمان عوارض یائسگی تاییدی بر رویکرد جدید علم پزشکی به بکارگیری روش های غیر دارویی در درمان است. امید است این مسئله در برنامه ریزی های آموزشی رشته مامایی از طرف مسئولین مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p570055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!