بررسی نحوه و میزان بروز انواع اسهال و تظاهرات بالینی آن در کودکان زیر پنج سال ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسهال یکی ازعلل عمده مرگ و میر، سوء تغذیه، ناتوانی و تاخیر رشد جسمی کودکان است. بررسی علل و علایم و نشانه های مرتبط بابیماری، در شناخت بهتر بیماری و انجام اقدامات مناسب برای کنترل و درمان مفیداست.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی نحوه میزان بروز اسهال و عوامل بالینی مرتبط با آن، از فروردین 84 تا فروردین 85، در کلیه کودکان زیر پنج سال مبتلا به اسهال مراجعه کننده به پنج بیمارستان شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه به صورت مقطعی یکساله، 617 بیمار شامل 551 مورد (89 درصد) اسهال حاد و 66 مورد (11درصد) اسهال مزمن مورد بررسی قرار گرفتند. محیط پژوهش پنج بیمارستان شهر تهران بود و مطالعه پس از دریافت رضایت اخلاق از والدین انجام گردید.
ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای شامل چهار بخش 1- مشخصات دموگرافیک 2- خصوصیات بالینی بیمار 3- سابقه وجود علائم خطر و 4- اقدامات درمانی تنظیم گردید. جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه حضوری با والدین و معاینه کودکان انجام شد.
یافته ها
بیشترین میزان شیوع اسهال از نوع اسهال آبکی و در 383 کودک 63درصد مشاهده گردید. با در نظر گرفتن فصول مختلف، بیشترین فراوانی اسهال آبکی و خونی در پائیز و اسهال موکوسی در زمستان بود. میزان بروز استفراغ، تهوع و تب در کودکان مبتلابه اسهال آبکی به طور معنی داری بالا بود (به ترتیب 0001/0=P، 001/0=P و 03/0=P)، در حالیکه بین میزان بروز این علائم با سایر انواع اسهال ها ارتباطی مشاهده نگردید. بیشترین میزان بی اشتهایی در فصل پاییزو به طور عنی داری در بیماران گروه سنی 5 سال و پس از آن در بیماران 5/1 و 2 ساله مشاهده گردید (001/0=P). تب و کم آبی به طور معنی داری در کودکان با میزان بالاتر تعداد دفعات مدفوع در یک روز مشاهده گردید (0001/0=P، 03/0=P).
بحث و نتیجه گیری
در مطالعه حاضر، بر خلاف سایر مطالعات انجام شده، بیشتر کودکان به اسهال آبکی مبتلا بوده وتنها تعداد محدودی از کودکان نیازمند بستری بودند. همچنین سابقه مسافرت اخیر و مصرف گوشت نیمه پخته به عنوان مهمترین عوامل خطرمشاهده شده در بروز اسهال در مطالعه حاضر، نشان دهنده اهمیت برنامه ریزی جهت جلوگیری از مصرف گوشت نیمه خام و لبنیات غیر پاستوریزه در سن شروع غذای کمکی می باشد. انجام مطالعاتی در زمینه عوامل اتیولوژیک، بررسی عوامل محیطی، الگو های تغذیه ای و وضعیت ایمونیزاسیون کودکان مبتلابه بیماری های اسهالی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p570057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!