کاپتوپریل و پاراکوات در بیان ژن و پروتئین p53 و Bcl-2 در نمونه های بافت ریه موش صحرایی: روش RT-PCR و ایمونوهیستوشیمی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

پاراکوات به عنوان علف کش به دلیل خصوصیات منحصر به فرد دارای مصرف و تولید قابل توجه در سراسر جهان می باشد. تحقیقات نشان داده که فیبروز ریوی حاصل از پاراکوات توسط برخی مواد نظیر کاپتو پریل قابل جلوگیری یا تاخیر می باشد. لذا در این تحقیق نقش کاپتوپریل بر بیان ژن و پروتئین p53 و Bcl-2 در نمونه های بافتی ریه موش صحرایی که در تماس با پاراکوات قرار گرفته اند مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش بررسی

اثر محافظتی کاپتوپریل در اثرات سمی پاراکوات بر بیان ژن و پروتئین p53 وBcl-2 در نمونه های بافت ریه موش های صحرایی به روش ایمونوهیستوشیمی و RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

داده های حاصل از آزمایشات نشان دهنده عدم بیان متفاوت پروتئین و mRNA مربوط به p53 در نمونه های مورد آزمایش (به غیر از مورد mRNA مربوط به کاپتوپریل تنها) بود. اما پروتئین Bcl-2 در نمونه های تحت تماس با پاراکوات، پیش درمان و پس درمان با کاپتوپریل نسبت به کاپتوپریل تنها و کنترل بدون درمان افزایش نشان می دهد.

نتیجه گیری

در مجموع نتایج نشان می دهد که پاراکوات باعث صدمه قابل توجه به DNA سلول های ریوی در هیچ مورد نشده و لذا میزان بیان پروتئین p53 تغییر چندانی پیدا نکرده است. ولی پاراکوات توانسته است با ایجاد التهاب ریوی منجر به افزایش میزان پروتئین Bcl-2 بدون اثر بر میزان mRNA آن شود. ضمنا کاپتوپریل نتوانسته تاثیر چندانی بر روی اثرات پاراکوات در بیان p53 یا Bcl-2 در نمونه های بافتی مورد آزمایش از خود نشان دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
456
لینک کوتاه:
magiran.com/p570790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!