اپیدمیولوژی لیشمانیوز پوستی و ارتباط آن با گروه های خونی در شهر بم در سال 1386

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیشمانیوز پوستی یکی از معضلات بهداشتی جهان به ویژه در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری به شمار می رود. علی رغم پیشرفت های شگرف در علوم مختلف در سال های اخیر سؤال های فراوانی در مورد این بیماری مطرح شده که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. هدف از این تحقیق بررسی اپیدمیولوژی لیشمانیوز پوستی و ارتباط آن با گروه های خونی در شهر بم می باشد.
روش
از بین 3000 نفر بیمار مراجعه کننده به مرکز کنترل لیشمانیوز پوستی، 240 نفر که پس از معاینه پزشک برای اولین بار به عنوان مشکوک به آزمایشگاه ارجاع داده شده بودند به صورت تصادفی انتخاب و پس از تایید تشخیص آزمایشگاهی گروه خونی و RH آنها تعیین و در پرسش نامه ثبت گردید. همچنین 360 نفر از داوطلبین مراجعه کننده به سازمان انتقال خون به صورت تصادفی (ماهیانه سی نفر) انتخاب و با روش مشابه تعیین گروه خونی و RH شدند. اطلاعات ثبت شده در پرسش نامه ها با آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در 240 بیمار تحت مطالعه بیشترین موارد ابتلا مربوط به سنین جوان و میانسال (50-16 ساله) بود (4/65 درصد). 2/52 درصد از زخم ها روی دست بود و 60 درصد از بیماران تک زخم بودند و هیچ گونه تفاوت معنی داری در دو جنس مشاهده نشد. هم چنین فراوانی گروه های خونی و RH بیماران در مقایسه با 360 نفر گروه شاهد تفاوت معنی داری را نشان نداد. پس از جور کردن 108 نفر به صورت فرد به فرد در دو گروه از نظر سن، جنس و محل زندگی در قالب یک مطالعه مورد و شاهدی نشان داد که افراد با گروه خونی AB قریب به 3/1 برابر بیشتر از سایر گروه های خونی مبتلا شده اند ولی از نظر آماری تفاوت معنی دار نمی باشد.
نتیجه گیری
از آن جایی که مستمرا شاهد پیچیدگی های هرچه بیشتر بیماری لیشمانیوز می باشیم ضرورت دارد که تحقیقات وسیع تری در علوم پایه، بالینی و هم چنین مطالعات اپیدمیولوژی بیشتری در سطح شهرستان بم و مناطق آندمیک توسط محققین علاقه مند انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p570998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!