تعیین توزیع عفونت های پاراآنفلوانزا، آدنوویروس و ویروس سینسیشیال تنفسی به روش Multiplex PCR در کودکان زیر دو سال مبتلا به برونشیولیت مراجعه کننده به مرکز درمانی آموزشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت های حاد تنفسی از بیماری های شایع و مهم ترین علل مرگ ومیر دوران کودکی به شمار می روند. با توجه به همه گیری های وسیعی که هر سال در فصول سرد اتفاق می افتد و نامعلوم بودن میکروارگانیسم مسؤول این عفونت ها به خصوص انواع ویروسی، در نواحی و شرایط مختلف، این مطالعه با هدف بررسی ملکولی علت برونشیولیت از نظر ویروس های آدنوویروس، پاراانفلوانزا وویروس سینسیشیال تنفسی به روش Multiplex PCR انجام شد.
روش
در این مطالعه 168 کودک زیر 2 سال با تشخیص بالینی بیماری برونشیولیت بررسی شدند. بعد از اقدامات بالینی و درمانی از هر بیمار نمونه ای از ترشحات ته حلق یا نازوفارنکس به وسیله سواب گرفته و درون محیط ترانسپورت (VTM) قرار داده شد و DNA و RNA ویروسی پس از استخراج تحت آزمایش Multiplex PCR قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که از 168 نمونه مورد بررسی 33 مورد (6/19%) از بیماران آلوده به ویروس پاراآنفلوآنزا، 18 مورد (7/10%) مبتلا به ویروس آدنوویروس و 63 مورد (5/37%) مبتلا به ویروس سینسیشیال تنفسی بودند و بقیه از نظر این سه ویروس منفی بودند که احتمالا ویروس های دیگر و یا مایکوپلاسما عاملین بیماری بوده که در این بررسی مشخص نشده اند. بین نتایج حاصل از آزمایش هایی مثل تعداد گلبول های سفید خون (WBC)، سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR)، پرهوایی قفسه سینه در رادیوگرافی، آبریزش از بینی، تب، سرفه، توکشیدگی عضلات قفسه سینه، صداهای خشن ریوی، صداهای ویز مانند، سن، جنس و وضعیت حال عمومی با نتایج حاصل از سه عامل ویروسی مسبب بیماری ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
عامل برونشیولیت های ویروسی در کودکان زیر 2 سال مورد بررسی حاضر به ترتیب ویروس سینسیشیال تنفسی، پاراانفلوانزا و آدنوویروس بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
305 تا 311
لینک کوتاه:
magiran.com/p570999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!