تاثیر روی تکمیلی بر رشد فیزیکی کودکان 2 تا 5 ساله

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلال های رشد یکی از مشکلات شایع در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما می باشد؛ به طوری که برخی بررسی های ملی شیوع 15% بازماندگی از رشد (Stunted) را گزارش کرده اند. با عنایت به شیوع قابل توجه کمبود روی در ایران، به نظر می رسد این کمبود جایگاه برجسته ای در بروز اختلالات رشد داشته باشد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر تجویز تکمیلی این عنصر به کودکانی بود که از رشد طولی ایده آلی برخوردار نبودند.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو سوکور مبتنی بر جامعه بوده که در آن کودکان 5-2 ساله که شاخص قد برای سن کمتر از صدک 25 استاندارد NCHS داشتند، بررسی شدند. 90 کودک 2 تا 5 ساله ی مذکور به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به مدت 6 ماه به یک گروه دارونما و به گروه دیگر روزانه 5 میلی گرم روی به صورت «سولفات روی» تجویز شد و شاخص های رشد مانند وزن، قد و دور بازو اندازه گیری شدند. این کودکان، 6 ماه بعد نیز با اندازه گیری پارامترهای رشد پیگیری شدند. داده ها با به کارگیری نرم افزار SPSS و نیز با استفاده از آزمون های مجذور خی، دقیق فیشر و تی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در مجموع 85 نفر تا پایان مطالعه مشارکت داشتند که 3/55% آنها دختر و 7/44% پسر بودند. میزان پیروی در مصرف محلول های داده شده از 95 تا 100% بود. اختلاف میانگین افزایش وزن بین دو گروه مصرف کننده ی دارونما و روی در هر دو جنس، در شش ماهه ی دوم معنی دار بود (05/0p<). اختلاف میانگین افزایش دور بازو بین دو گروه مصرف کننده ی دارونما و روی در هر دو جنس، در هیچ کدام از دوره های مطالعه و در پایان 12 ماه، معنی دار نبود. هم چنین تنها تفاوت معنی دار در میانگین افزایش قد بین دو گروه مصرف کننده ی دارونما و روی در پسران در شش ماهه ی دوم دیده شد (001/0=p). در شروع مطالعه درصد بازماندگی از رشد در دو گروه گیرنده ی دارونما و روی به ترتیب 7/26% و 15% بود، در حالی که در ماه ششم به 20% و 5/2% رسید که برخلاف زمان شروع از نظر آماری تفاوت معنی دار است.
نتیجه گیری
همانند بسیاری از مطالعه ها، به ویژه بررسی های انجام شده در کودکان بازمانده از رشد، تجویز روزانه ی 5 میلی گرم روی در رشد فیزیکی به خصوص رشد قدی افرادی که روند رشد قدی مطلوبی ندارند به ویژه پسران موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
363
لینک کوتاه:
magiran.com/p572130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!