مقایسه اثر استامینوفن خوراکی و رکتال بر میزان درد بعد از عمل جراحی ختنه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
درد پس از جراحی یکی از مشکلات مهم جراحی های سرپایی اطفال است. استامینوفن یکی از داروهای شایع مورد استفاده برای کنترل درد در اطفال می باشد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه اثر استامینوفن خوراکی و رکتال و بررسی اثر تک دوز بالای استامینوفن قبل از جراحی بر میزان درد بعد از عمل جراحی ختنه است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بوده که در آن 45 کودک 6-3 ساله که کاندید عمل جراحی ختنه بودند، بررسی شدند. بیماران به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول، mgr/kg 40 استامینوفن رکتال قبل از جراحی و mgr/kg 15 استامینوفن خوراکی هر 6 ساعت پس از جراحی دریافت کردند، گروه دوم پس از جراحی mgr/kg 15 استامینوفن رکتال هر 6 ساعت و گروه سوم پس از جراحی mgr/kg 15 استامینوفن خوراکی هر 6 ساعت دریافت کردند. با استفاده از مقیاس صورتی نمره درد هر 3 ساعت و تعداد ساعات خواب در طی 24 ساعت اول پس از ختنه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مطالعه نشان داد که در گروه دریافت کننده استامینوفن رکتال قبل از جراحی، نمره درد به طور معنی داری کم تر و ساعات خواب در 24 ساعت اول بیش از دو گروه دیگر بوده است. به علاوه بین گروه هایی که mgr/kg 15 استامینوفن خوراکی و رکتال هر 6 ساعت پس از جراحی دریافت کرده بودند، مجموع نمره درد تفاوتی نداشت ولی تعداد ساعات خواب در گروه رکتال بیش تر از خوراکی بود.
نتیجه گیری
اثر استامینوفن خوراکی و رکتال mgr/kg 15 هر 6 ساعت در کاهش درد بعد از جراحی ختنه مشابه است ولی اثر خواب آوری استامینوفن رکتال بیش تر است. هم چنین استفاده از دوز بالای استامینوفن رکتال mgr/kg40، قبل از جراحی باعث کاهش قابل توجه میزان درد در 24 ساعت اول بعد از جراحی ختنه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
301
لینک کوتاه:
magiran.com/p572207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!