عوامل موثر بر روابط زوجین در خانواده های روستایی استان تهران

پیام:
چکیده:
این مقاله بر این فرض شکل گرفته است که اشتغال زنان و نیز قدرت مالی و نگرش های جنسیتی آنان، ضرورت های کارکردی جدیدی را در تقسیم نقش های خانگی ایجاب نموده است و اثراتی بر روابط زوجین باقی گذاشته است که نظام سنتی حاکم بر روابط زوجین را به چالش می کشد. هدف از انجام این تحقیق، شناخت تاثیر وضعیت اشتغال زنان (زنان بهورز)، قدرت مالی و نگرش های جنسیتی؛ بر روابط زوجین در ابعاد قدرت تصمیم گیری و تقسیم کار خانگی در خانواده های روستایی استان تهران است. سنجه روابط زوجین از دو بعد میزان قدرت تصمیم گیری زنان در امور اساسی خانواده و میزان مشارکت همسران شان با آنان در انجام کارهای مربوط به خانه ساخته شد. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه و با انتخاب نمونه ای بالغ بر400 نفر از زنان بهورز و خانه دار ساکن در روستاهای اطراف استان تهران و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انجام شد. برای تحلیل اطلاعات از مقایسه درصدها و میانگین ها، ضرایب همبستگی r پیرسون و eta، آزمون t استیودنت و تحلیل رگرسیونی استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که زنان بهورز که شغلی متفاوت از مشاغل سنتی داشته و در تعامل با محیط و افراد خارج از روستا هستند؛ و همچنین زنانی که تمکن مالی دارند، بیشتر بر پایه تقسیم کار مشارکتی در خانواده عمل می کنند و سهم بیشتری در اتخاذ تصمیمات مربوط به خانواده دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
169
لینک کوتاه:
magiran.com/p575328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!