مقایسه اثر لیزر کم توان با اولتراسوند درمانی در درمان ناندونیت کلاهک چرخاننده

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
درد شانه سومین اختلال اسکلتی عضلانی بعد از دردهای کمر و گردن است. بیشتر علائم شانه به تاندون کلاهک چرخاننده نسبت داده شده است. این مطالعه به منظور مقایسه اثرات لیزر کم توان با اولتراسوند درمانی در درمان تاندونیت کلاهک چرخاننده شانه انجام شد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی در سال 1385، در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. سی بیمار با تشخیص تاندونیت کلاهک چرخاننده به صورت تصادفی در دو گروه لیزر کم توان (15 بیمار) و اولتراسوند درمانی (15 بیمار) قرار گرفتند. قدرت عضلات ابداکتور، چرخاننده های داخلی و خارجی شانه با دینامومتر دستی (کیلوگرم) و دامنه حرکات ابداکشن، چرخش داخلی و خارجی شانه با گونیامتر (درجه) قبل و بعد از درمان اندازه گیری شد. درد با مقیاس اندازه گیری دیداری (VAS) ارزیابی شد. گروه لیزر کم توان به مدت 3 دقیقه تحت درمان با لیزر کم توان گالیوم-آرسناید، فرکانس 5 کیلوهرتز، و پروب با توان متوسط خروجی 100میلی وات، طول موج 905 نانومتر، پهنای پالس 200 نانوثانیه و میزان انرژی 6 ژول و گروه اولتراسونددرمانی به مدت 10 دقیقه در روز تحت درمان با اولتراسوند نوع منقطع (1:4) با شدت 1 وات بر سانتی متر مربع و فرکانس 1 مگاهرتز قرار گرفتند. درمان برای هر دو گروه 3 روز در هفته و به مدت 10 روز انجام شد. داده ها با آزمون های آماری t زوج و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در گروه لیزر کم توان درجه درد در حرکت ابداکشن شانه از 6/1 ± 06/6 به 3/1 ± 5، در حرکت چرخش داخلی شانه از 5/1 ± 3/5 به 3/1 ± 7/4 و در حرکت چرخش خارجی شانه از 4/1 ± 06/5 به 44/1 ± 3/4 کاهش یافت (05/0> p). در گروه اولتراسوند درمانی درجه درد در حرکت ابداکشن شانه از 06/1 ± 3/6 به 01/1 ± 2/6، در حرکت چرخش داخلی شانه از 9/0 ± 07/6 به 84/0 ± 9/5 و در حرکت چرخش خارجی شانه از 92/0 ± 87/5 به 96/0 ± 8/5 کاهش یافت (05/0< p). مقایسه نتایج بعد از درمان بین دو گروه نشان داد که قدرت عضلات ابداکتور، چرخاننده های داخلی و خارجی شانه در گروه لیزر کم توان نسبت به گروه اولتراسوند درمانی ارتقا (05/0> p) و درجه درد در هر سه حرکت در گروه لیزر نسبت به گروه اولتراسوند درمانی کاهش یافته است (05/0> p).
بحث و نتیجه گیری
نتایج مطالعه از کاربرد یک دوره لیزر کم توان گالیوم-آرسناید به منظور کاهش درد، و در نتیجه بروز قدرت عضلات، در بیماران مبتلا به تاندونیت کلاهک چرخاننده حمایت می کنند. یک دوره درمان با لیزرکم توان موثرتر از اولتراسوند درمانی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p577863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!