تاثیر تفاله خشک گوجه فرنگی به عنوان جایگزین سبوس گندم در جیره های با پایه ذرت یا گندم بر عملکرد مرغان تخم گذار و خصوصیات تخم مرغ تولیدی

پیام:
چکیده:
در یک ترتیب فاکتوریل 2 * 3 * 2 یکصد و چهل و چهار مرغ تخم گذار پنجاه و چهار هفته در 12 تیمار و با 12 تکرار در هر تیمار یکی از 12 جیره خوراکی مورد آزمایش را دریافت نمودند. جیره ها حاوی ذرت و یا گندم با 3 سطح تفاله خشک گوجه فرنگی (0 و 50 و 100 گرم بر کیلوگرم) به عنوان جایگزین سبوس گندم و 2 سطح رنگدانه (0 و 900 میلی گرم بر کیلوگرم) بودند که برای مدت 9 هفته در اختیار تیمارهای آزمایشی قرار گرفتند. افزایش وزن پرنده، تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ و میزان مصرف خوراک اندازه گیری گردید. همچنین وزن پوسته، ضخامت پوسته، واحد”هاو“(Haugh unit) و رنگ زرده تعیین گردید. ذرت در مقایسه با گندم باعث کاهش وزن پرنده ها و افزایش واحد”هاو“و نسبت وزن پوسته به وزن تخم مرغ و ضخامت پوسته و رنگ زرده گردید. تفاله خشک گوجه فرنگی بر روی پارامترهای اندازه گیری شده تاثیری نداشت ولی رنگ زرده را افزایش داد. رنگدانه باعث کاهش نسبت وزن پوسته به وزن تخم مرغ و ضخامت پوسته ولی موجب افزایش رنگ زرده گردید. تقابل بین منبع انرژی و تفاله گوجه فرنگی در مورد ضخامت پوسته و رنگ زرده وجود داشت. این تقابل بین منبع انرژی و رنگدانه نیز مشاهده گردید. تفاله خشک گوجه فرنگی به عنوان جایگزین سبوس گندم تا سطح 10 درصد نتایج قابل مقایسه ای را از لحاظ تولید و کیفیت تخم مرغ به جای گذارد و سبب پر رنگ تر شدن زرده گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
341
لینک کوتاه:
magiran.com/p577872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!