طبقه بندی و پاتوفیزیولوژی بیماری های متابولیک

نویسنده:
پیام:
چکیده:
در سال های اخیر به دلیل مهار بیماری های عفونی، تغذیه ای و روده ای، بیماری های ژنتیکی و متابولیک از علل عمده مراجعه به متخصصان کودکان، نورولوژیست ها، مشاوران و متخصصان ژنتیک شده است. این بیماری ها سبب اشغال شدن 30-20% تخت های بیمارستانی و حدود 20% موارد مرگ ومیر دوران نوزادی و کودکی می شوند. از زمانی که گارود، در ابتدای قرن بیستم میلادی، اختلالات سرشتی متابولیسم را به جامعه پزشکی معرفی کرد، تاکنون بیش از 500 نوع بیماری متابولیک شناسایی و طبقه بندی شده است. در مسیرهای متابولیک گوناگون درون سلولی واکنش های بسیاری واقع می شود تا سلول ها بتوانند وظایف حیاتی خود را به انجام برسانند. در این واکنش ها مولکول های ریز یا درشت بیوشیمیایی، با کمک آنزیم های اختصاصی، به مواد جدیدتری تبدیل می شوند. نبود یا نقص آنزیم در یک مرحله سبب توقف مسیر متابولیک می شود که نتیجه آن انباشته شدن برخی مواد و متابولیت های آنها، یا کمبود برخی مواد ضروری و نهایتا آپوپتوز یا مرگ سلولی و بروز یک فنوتیپ معلولیت زا یا مرگ خواهد بود. در این مقاله تلاش می شود به اختصار ویژگی های بالینی، پاتوفیزیولوژیک و طبقه بندی این دسته از بیماری ها توضیح داده شود. هم چنین سعی می شود تا همکاران با پیشرفت ها، ابزارها و فناوری های جدید که برای تشخیص، درمان، پیشگیری و غربالگری به کار می روند، آشنا شوند. بدیهی است که با اشراف به نکات یادشده، می توان هنگام مواجهه با این بیماری ها رویکرد منطقی تری داشت. زیرا برخی از این بیماری ها در صورت مداخله به هنگام و استفاده از درمان های اختصاصی، مهارشدنی هستند. در مورد بیماری هایی که در حال حاضر درمان نمی شوند، رسیدن به تشخیص صحیح کمک خواهد کرد تا به خانواده های مبتلا اطلاعات دقیقی ارائه شود و در نتیجه، با انجام مشاوره ژنتیک مناسب می توان برای پیشگیری از تکرار فاجعه در بارداری های بعدی اقدام کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1246
لینک کوتاه:
magiran.com/p581503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!