بررسی اثر رژیم های مختلف آبیاری بر روی زود خند انی پسته رقم اوحد ی

چکیده:

به منظور بررسی اثر دور آبیاری و نیز زمان های مختلف حذف یک نوبت آبیاری بر عارضه زود خند انی پسته، تحقیقی در یک باغ پسته رقم اوحد ی در حومه رفسنجان از سال 1380 تا 1383 انجام شد. در این طرح دو دور آبیاری 25 و 45 روزه و در هر دور آبیاری پنج زمان متفاوت حذف یک نوبت آبیاری اعمال گردید. صفات زود خند انی پوست سبز، ترک خورد گی نامنظم پوست سبز، خشک شد گی پوست رویی، پوکی و خند انی پسته ها در تیمارهای مختلف ارزیابی شد ند. میزان آفلاتوکسین نمونه های زود خند ان، ترک خورد ه نامنظم و سالم نیز اندازه گیری شد. نتایج نشان د اد که دور آبیاری طولانی (45 روز) و قطع آب از اواسط ارد یبهشت تا اواسط خرد اد باعث افزایش قابل توجهی (تا دو برابر) در میزان پسته های زود خند ان نسبت به تیمار شاهد با آبیاری منظم شد. حد اکثرمیزان زود خند انی مربوط به تیمار هایی که در اواسط خرد اد د چار تنش خشکی شد ند بود. در مورد پسته های ترک خورد ه نامنظم، روند مشخصی مشاهده نشد. میانگین درصد پسته های زود خند ان، ترک خورد ه نامنظم و پوک در تیمارهای با دور آبیاری 45 روزه نسبت به تیمارهای دور آبیاری 25 روزه به ترتیب 03/ 2%، 91/ 2% و 37/ 4% افزایش یافت. در حالیکه در مورد صفات خشک شد گی پوست رویی و خند انی اختلاف بین تیمارهای دور آبیاری معنی دار نبود. با توجه به اندازه گیری های انجام شد ه، متوسط زهرابه آفلاتوکسین نوع B1 وB2 د رپسته های زود خند ان به ترتیب ppbو4/ 223 و ppbو47/ 25 بود. در مورد پسته های ترک خورد ه نامنظم نیز متوسط سم نوع B1 و B2 به ترتیب ppb و 06/ 111 وppb و 71/ 9 بود. این در حالیست که در هیچکد ام از پسته های سالم زهرابه آفلاتوکسین مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
149
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.