مداخله برای ارتقای ترجمان دانش پژوهش: نحوه انتخاب و درجه بندی طرح های پژوهشی برای ارائه به تصمیم گیران

پیام:
چکیده:
انتقال دانش حاصل از پژوهش از مقوله های مهم سلامت به شمار می آید. وضعیت موجود انتقال دانش در طرح های قبلی بررسی شده و بر اساس نقاط ضعف موجود مداخلاتی طراحی گردیده است، طراحی الگوریتم برای انتخاب طرح های پژوهشی واجد شرایط برای انتقال دانش یکی از ایده های مطرح بود که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
با استفاده از بررسی متون نحوه درجه بندی طرح ها از نظر نوع طراحی و متدولوژی بررسی گردید و با استفاده از نظر کارشناسان امر در مورد نحوه درجه بندی طرح های پژوهشی تصمیم گیری شد. در مرحله بعد با توجه به درجه اعتبار مذکور و بررسی محتوایی پیام طرح ها الگوریتمی طراحی شد تا نحوه انتخاب طرح ها و تصمیم گیری در مورد نحوه انتقال با استفاده از آن ممکن گردد.
از آن جا که معمولا مقاله تمام یافته های پژوهش را منتقل نمی کند و به موقع در دسترس تصمیم گیران قرار نمی گیرد، نگارش مقاله برای انتقال دانش کافی به نظر نمی رسد. بنابراین لازم است مکانیسمی اتخاذ گردد تا یافته های طرح های پژوهشی نیز در صورتی که از اعتبار مناسبی برخوردار باشند در دسترس گروه مخاطب قرار گیرد. با استفاده از الگوریتم ارائه شده در این مقاله می توان به صورت نظام مند در مورد نحوه انتخاب طرح های پژوهشی برای انتقال دانش تصمیم گرفت، هم چنین فرایند ترجمان دانش را تنها در گروهی از طرح ها که واجد شرایط باشند به انجام رساند. لازم است ارزیابی مداخله در طرح های بعدی مد نظر باشد. نتایج حاصل از این مطالعه می تواند مورد توجه سیاستگذاران عرصه پژوهش در دانشگاه های مختلف می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p586164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!