مقایسه ترشح و مقاومت به انسولین در بیماران سندرم کرونری حاد

پیام:
چکیده:
زمینه
شواهد روز افزون حاکی از آن است که ازدیاد قندخون پس از غذا یک عامل خطر در ایجاد آترواسکروز و بیماری عروق کرونر است و مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک متفاوتی باعث اختلال در هموستاز گلوکز می شود.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین فراوانی عدم تحمل گلوکز در بیماران سندرم کرونری حاد بدون دیابت شناخته شده در قزوین و تعیین مکانیسم غالب در عدم تحمل گلوکز انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی در سال 1386 در مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک قزوین انجام شد. 120 بیمار سندرم کرونری حاد بدون دیابت شناخته شده و گلوکز ناشتای کم تر از 126 میلی گرم در دسی لیتر به وسیله آزمون تحمل گلوکز خوراکی و اندازه گیری سطوح گلوکز و انسولین پلاسما در دقایق صفر، 30 و 120 بررسی شدند. تحلیل آماری داده ها با آنالیز واریانس، ضریب همبستگی و آزمون مجذور کای انجام شد.
یافته ها
40 بیمار در گروه تحمل گلوکز طبیعی، 48 بیمار در گروه اختلال تحمل گلوکز و 32 بیمار در گروه دیابت قرار گرفتند. مدل هموستاتیک مقاومت به انسولین بین گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشت. شاخص تولید انسولین در گروه های اختلال تحمل گلوکز و دیابت نسبت به گروه تحمل گلوکز طبیعی پایین تر و انسولین ساعت 2 بالاتر بود.
نتیجه گیری
ازدیاد قندخون پس از چالش در بیماران سندرم کرونری حاد بدون تشخیص قبلی دیابت، به دلیل اختلال در ترشح اولیه و مقاومت عضلانی به انسولین در قزوین شایع است. ازدیاد انسولین خون شاخص خوبی برای مقاومت به انسولین در بیماران با ازدیاد قندخون پس از غذا است. در بیماران سندرم کرونری حاد بدون دیابت شناخته شده قبلی آزمون تحمل گلوکز خوراکی برای ارزیابی ازدیاد قندخون پس از چالش ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p586523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!