بررسی اثر تکنیک ANH) ACUTE NORMOVOLEMIC HEMODILUTION) بر همو ستاز بیماران با استفاده از دستگاه ترومبوالاستوگرافی در بیماران کاندیدای پیوند عروق کرونر به روش بای پس قلبی - ریوی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ترانسفوزیون اتولوگ مبحثی است که به ویژه در جراحی های پیچده مثل جراحی قلب و پیوند اعضاء می تواند جایگاه مفید و ارزشمندی داشته باشد. یکی از انواع آن (ANH) ACUTE NORMOVOLEMIC HEMODILUTION میباشد. هدف از این مطالعه تعیین اثر این تکنیک در بهبود هموستاز و پارامترهای هماتولوژیک بیماران پیوند کرونر به روش بای پس قلبی – ریوی (CABG) و کاهش انتقال خون همولوگوس عوارض بعدی آن با هدایت دستگاه ترومبوالاستوگرافی می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تعداد 130 بیمار کاندیدای جراحی پیوند کرونر به روش بای پاس قلبی ریوی بطور تصادفی سازی به دو گروه 65 نفری A،B تقسیم شدند. درگروه A پس از القای بیهوشی، با اجرای تکنیک ANH از بیماران خون گرفته شد و در خاتمه عمل به آنها برگردانده شد و در گروه B این تکنیک مورد استفاده قرار نگرفت. در هر دو گروه با استفاده از ترومبوالاستوگرافی (TEG) تغییرات انعقادی و هموستاز بیمار مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات به کمک نرم افزارآماری11 SPSS و آزمونهای T-TEST و مجذور کای، و آنالیز مکررواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه میانگین هموگلوبین بیماران در گروه A قبل و بعد از CABG تفاوت معنی دار نداشتند ولی در گروه B تفاوت معنی دار بود. میانگین پلاکت، در هر دو گروه قبل و بعد از CABG تفاوت معنی دار داشتند. از نظر اجزا ترومبوالاستوگرافی در گروه A میانگین جزء زاویه یا angle تفاوت معنی دارقبل و بعد از CABG داشتندو در گروه B نیز افراد با اجزاء MA یا ماکزیمم امپلیتودو R یا جزء فاکتور انعقادی و K یا جزء سرعت انعقاد تفاوت معنی دار قبل و بعد از CABG داشتند. در این مطالعه از نظر میزان ترانسفوزیون خون در اطاق بوضوح در گروه A کمتر از گروه B بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به آمار بدست آمده به نظر میرسد انجام تکنیک ANH باعث کاهش مصرف فراوردهای خونی اعم از پلاکت FFP و P.C شده که علاوه بر کاهش هزینه ها باعث کاهش ریسک واکنش های آلرژیک و عفونت های منتقله از راه خون میشود. از طرف دیگر استفاده توام از TEG و ANH می تواند از اختلالات انعقادی (خونریزی و ترومبوس و آمبولی...) بیماران تا حد زیادی جلوگیری کند و در صورت ایجاد اختلال انعقادی با تشخیص دقیق اجزا انعقادی با استفاده از TEG بطور دقیق و اختصاصی می توان اختلال مربوط مثل کاهش فیبرینوژن – کاهش پلاکت یا دیس فانکشن پلاکت و کمبود فاکتورها را جبران کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p587008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!