برسی سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D در بیماران Ms و مقایسه ان با گروه شاهد

چکیده:
سابقه و هدف
در سالهای اخیر مطالعات متعددی در زمینه نقش ویتامین D و سیستم ایمنی بدن انجام شده است. گفته می شود ویتامین D نقش محافظتی قوی علیه تعدادی از بیماری های اتوایمیون از جمله MS و سرطان را دارد. به منظور بررسی نقش ویتامین D در بیماران MS این مطالعه انجام شده است.
روش بررسی
تعداد 30 بیمار MS و 34 فرد طبیعی بعنوان گروه شاهد انتخاب شدند. وجود بیماری زمینه ای مثل نارسایی مزمن کلیوی، بیماری های غدد درون ریز مصرف بیش از دو بار پالس کورتون در سال، مصرف اخیر کورتون در دو ماه گذشته، مصرف سیکلوسپورین و داروهای دیگر که ایجاد تداخل با سطح سرمی ویتامین D می نمودند از شرایط خروج از مطالعه بودند. از بیماران و افراد سالم پس از تکمیل پرسشنامه cc 5 خون سیاهرگی گرفته شد و سرم آنها جهت چک آزمایشات مربوطه به آزمایشگاه ارسال شد.
یافته ها
30 بیمار MS بر اساس معیارهای مک دونالد انتخاب شدند. میانگین سنی بیماران 7/7 ± 35 سال بود. تعداد 34 فرد سالم بعنوان گروه شاهد با میانگین سنی 1/8 ± 4/35 سال انتخاب شدند. میانگین سطح سرمی (OH)D 25 در جمعیت بیماران MS 4/2 ± 05/19 و در جمعیت افراد شاهد 8/8 ± 8/35 بود(05/0 = P). میانگین سطوح سرمی PTH، Ca، P،Mg در افراد MS و افراد شاهد اختلاف معناداری نداشت. تعداد بیماران MS که فقدان ویتامین D و میزان کافی ویتامین D سرمی داشتند به ترتیب 23 نفر (7/76 درصد)، 2 نفر (7/6 درصد) [1] و 5 نفر (7/16 درصد) بودند. 17 بیمار MS (7/56 درصد) فقدان شدید ویتامین D (کمتر از ng/ml 15) داشتند
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه، سطح سرمی (OH)D 25 در فصل تابستان در بیماران MS نسبت به افراد شاهد به شکل معناداری کمتر بود (05/0 = P). در خصوص پایین بودن سطح سرمی ویتامین D در بیماران MS نسبت به افراد شاهد به نظر می رسد که بیماران MS یا به میزان کمتری با نور خورشید تماس داشتند و یا مواد غذایی و مکمل های ویتامین D کمتری مصرف کرده اند. این مطالعه نیز مؤید ارتباط ویتامین D و MS است و کاربرد ویتامین D در MS را توصیه می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p587059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!