تاثیر سولفات روی بر اسهال حاد کودکان بستری (یک کارآزمایی بالینی)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسهال یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان جهان است. از آن جایی که اسهال منجر به دفع روی می گردد و روی سبب تسهیل ترمیم مخاط روده و تحریک سیستم ایمنی و تنظیم انتقال آب و الکترولیت می شود، مطالعات نشان داده اند روی در درمان اسهال کودکان مؤثر است. هدف از این مطالعه، ارزیابی اثر سولفات روی بر زمان بهبودی اسهال، بهبود اشتها پس از ابتلا به اسهال و یا پیشگیری از ابتلا به اسهال و عفونت های تنفسی ظرف 2 ماه پس از دریافت روی است.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی که بر روی کودکان مبتلا به اسهال حاد بستری شده در مرکز آموزشی- درمانی کودکان قم در سال 1386 انجام شد، کودکان مبتلا به اسهال حاد در دو گروه کنترل که تحت درمان استاندارد اسهال بودند و گروه درمان که علاوه بر دریافت درمان استاندارد، سولفات روی به میزان روزانه 10 میلی گرم در دو دوز به مدت 2 هفته نیز دریافت کردند، قرار گرفتند. به هیچ یک از دو گروه داروی ضد اسهال یا آنتی بیوتیک داده نشد و کودکان به مدت دو ماه پس از بستری از نظر ابتلا به اسهال یا عفونت تنفسی پی گیری شدند. نتایج، با استفاده از آزمون T و آزمون فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه، بیماران، به روش متوالی، انتخاب شدند (64 کودک در گروه درمان و 89 کودک در گروه کنترل). گروه های مورد مطالعه از نظر مواردی چون جنسیت و کاهش اشتها، مشابه بودند. تفاوت معنی داری بین دو گروه در زمان بهبودی اسهال مشاهده نگردید (05/0P>). هم چنین ابتلا به عفونت های گوارشی و تنفسی طی 2 ماه پس از بستری در دو گروه مشابه بود (05/0P>)؛ ولی مدت زمان بهبود اشتها با استفاده از آزمون T پس از دریافت روی تسریع شد (015/0. (P=
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که مصرف سولفات روی به میزان روزانه 10 میلی گرم، اثری بر روی کاهش دوره اسهال نداشت؛ ولی بهبود اشتها را پس از ابتلا به اسهال تسریع کرد. هم چنین اثر قابل توجهی در پیشگیری از ابتلا به اسهال و عفونت تنفسی در طی 2 ماه پس از دریافت سولفات روی دیده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p587092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!