مقایسه خصوصیات مذهبی و خانوادگی معتادان درحال ترک در مرکزبازپروری مهیار اصفهان با گروه شاهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مصرف مواد مخدر از خطرناک ترین پدیده های جوامع انسانی در عصر حاضر به شمار می رود. از آن جا که خصوصیات مذهبی و خانوادگی افراد در پیشگیری از انحرافات اجتماعی موثر می باشند، این مطالعه برای تعیین نقش ویژگی های فوق در اعتیاد به مواد مخدر و مقایسه آن ها در معتادان با گروه غیر معتاد انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، دو گروه شامل 100 نفر معتاد بستری در مرکز بازپروری مهیار اصفهان و 300 نفر غیرمعتاد مراجعه کننده به مراکز آزمایشگاهی جهت آزمایشات قبل از ازدواج، از نظر خصوصیات مذهبی و خانوادگی مورد مقایسه قرار گرفته اند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته که در سه بخش شامل خصوصیات فردی، مذهبی و خانوادگی تنظیم شده بود، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری t- test و مجذور کای انجام شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان دهنده تفاوت معنی دار آماری بین عملکرد مذهبی معتادان با گروه شاهد بود به طوری که افراد معتاد عملکرد مذهبی ضعیف تری نسبت به گروه شاهد داشتند (001/0 p<). تفاوت معنی داری از نظر ویژگی های خانوادگی نیز در دو گروه وجود داشت به طوری که 60% معتادان و 75% گروه شاهد متعلق به خانواده های هسته ای بودند (016/0= p)، در بین معتادان 3/62% از خانواده های منسجم و 64% مادران آن ها بی سواد بودند و یا فقط سواد خواندن ونوشتن داشتند که این مقادیر در گروه غیر معتاد به ترتیب 2/75% و 48%بود (001/0= p).
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش بیان گر آن است که انجام فرایض مذهبی و حضور در مراسم و مکان های دینی و نیز برخورداری از خانواده ای مطلوب، می توانند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p588378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!