بررسی جذب نیترات از طریق ناقل نیترات (iHATS) در گیاه تراریخت یافته تنباکو (Nicotiana plumbaginifolia) با ژنهای NRT2.1 و NAR2 گیاه آرابیدوپسیس

پیام:
چکیده:

نیترات از طریق سیستمهای انتقال از نوع LATS و HATS از عرض غشاء پلاسمایی عبور می کند. سیستمهای انتقال LATS در غلظتهای بالای نیترات محیط (در حد میلی مولار) عمل نموده، در صورتیکه سیستمهای انتقال از نوع HATS در غلظتهای پائین نیترات در محیط (در حد میکرو مولار) فعالیت می کنند. ژنهای خانواده NRT2 مرتبط با سیستم انتقال القایی iHATS هستند که در میان اعضای این خانواده، ژنهای NRT2.1 وNRT2.2 با هم در جذب نیترات از محیط دخالت دارند ولی اهمیت ژن NRT2.1 از دیگری بسیار بیشتر بوده و فعالیت کامل این دو ژن بستگی به وجود ژن دیگری بنام NAR2 دارد. بنابراین با توجه به اهمیت این ژنها در جذب نیترات در مقادیر بسیار کم نیترات در محیط، در این تحقیق جهت درک بهتر مکانیسم جذب نیترات از طریق سیستم انتقال iHATS، از گیاه تراریخته تنباکو (Nicotiana plumbaginifolia) که قبلا ژن NRT2.1 بهمراه ژن NAR2 جداسازی شده از گیاه Arabidopsis thaliana و ژن نشانگر مقاوم به کانامایسین منتقل شده به آن، استفاده گردید و میزان جذب نیترات از محیط کشت توسط دو گیاه تراریخته و نوع وحشی تنباکو، در غلظتهای 10، 25، 50، 75 و 100 میکرو مولار نیترات در محیط کشت هیدروپونیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در ساعات اولیه تقریبا در تمامی غلظتهای نیترات در محیط، جذب در گیاه نوع وحشی با تاخیر حدود 2 تا 3 ساعت انجام می گیرد ولی گیاه تراریخته از زمان اضافه شدن نیترات به محیط شروع به جذب نیترات می نماید و میزان جذب نیترات در گیاه تراریخته در غلظت10 و 25 میکرومولار نیترات در محیط بطور معنی داری (05/0 P<) نسبت به گیاه نوع وحشی بیشتر بوده ولی با افزایش غلظت نیترات در محیط از 50 میکرومولار تا 100 میکرو مولار، میزان جذب تفاوت معنی داری را در دو گیاه تراریخته و نوع وحشی نشان نمی دهد. وقتی میزان رشد گیاه در غلظت 50 میکرو مولار نیترات در محیط مورد برسی قرار گرفت نتایج حاکی از عدم تفاوت معنی دار شاخصهای رشد (وزن تر، کلروفیل نسبی، طول ریشه و طول ساقه) بین دو گیاه تراریخته و نوع وحشی بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
573
لینک کوتاه:
magiran.com/p589352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!