اثر هیالورونان قبل از انجماد و پس از ذوب بر مورفولوژی، تحرک و زنده ماندن اسپرم های موش سوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
منجمدسازی اسپرم به طور گسترده ای در برنامه های تلقیح مصنوعی و باروری آزمایشگاهی برای نگه داری گامت نر و فراهم آوردن شانسی برای باروری های بعدی به کار می رود. علی رغم پیشرفت هایی که در انجماد اسپرم صورت گرفته است، میزان تحرک اسپرم ها پس از انجماد و ذوب به طور چشم گیری کاهش می یابد. با توجه به این که هیالورونیک اسید، میزان تحرک اسپرم را پس از انجماد و ذوب بهبود بخشیده و قدرت زنده ماندن اسپرم را افزایش می دهد و موجب حضور اسپرم در طی عمل متقابل اسپرم اووسیت در بدن موجود زنده می شود، بنابراین استفاده از هیالورونیک اسید به عنوان یک راه کار کاربردی آماده، به منظور بهبود کیفیت اسپرم در طی انجماد و ذوب توصیه می شود. لذا در تحقیق حاضر اثر هیالورونان روی عوامل مورفولوژی، میزان تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم های موش سوری قبل از انجماد و پس از ذوب بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تعداد 6 سر موش نر سوری به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه های سیمن به دست آمده از هر حیوان نر به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول کنترل بدون انجماد، گروه دوم کنترل منجمدشده، گروه سوم قبل از انجماد هیالورونان افزوده شد و گروه چهارم پس از ذوب هیالورونان اضافه شد. انجماد اسپرم ها در کرایوتیوب 8/1 میلی لیتری و با استفاده از ضد یخ 18درصد رافینوز و 3 درصدskim milk انجام شد. مورفولوژی اسپرم ها توسط رنگ آمیزی پاپانیکولا و قابلیت زنده ماندن آن ها با رنگ آمیزی فوق حیاتی ائوزین B مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان تحرک اسپرم ها با مشاهده میکروسکوپی بررسی گردید. در این مطالعه برای مقایسه گروه های آزمون با گروه کنترل از آزمون آماری تی تست استفاده شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن هیالورونان پس از ذوب به نمونه ها به طور معنادار تاثیر مثبت روی میزان تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم ها دارد (001/0P<). اضافه کردن همین دوز قبل از انجماد در روی عوامل مذکور بی تاثیر بود و هیچ تاثیری از دوز مذکور هیالورونان قبل از انجماد و پس از ذوب روی مورفولوژی اسپرم ها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که افزودن هیالورونان به سیمن منجمدشده پس از ذوب موجب افزایش تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم ها می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
221
لینک کوتاه:
magiran.com/p590741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!