مقایسه فراوانی مرگ ومیر و عوارض نوزادی در درمان تک دوره ای و چند دوره ای کورتیکواستروئید پیش از زایمان در نوزادان نارس

پیام:
چکیده:
زمینه
سندرم زجر تنفسی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر و معلولیت در نوزادان نارس است. تاثیرمفید تجویز کورتیکواستروئید در مادران باردار در معرض خطر زایمان زودرس برکاهش مرگ و میر نوزادی، سندرم زجر تنفسی و سایر عوارض نوزادی ثابت شده است. تکرار تجویز کورتیکواستروئید در مادرانی که طی 147 روز بعد از اولین دوره کورتیکواستروئید زایمان نکرده اند از اقدامات رایج می‎باشد، با این وجود فواید آن در مقایسه با درمان تک دوره ای ثابت نشده است و مطالعات متناقضی در این رابطه وجود دارد.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت کوهورت با همسان سازی بر روی 108 نوزاد (54 نوزاد در گروه تک دوره ای کورتیکواستروئید و 54 نوزاد در گروه چند دوره ای) انجام شد. متغیرهای مورد بررسی شامل مشخصات مادران، نوزادان و فراوانی مرگ و میر نوزادان، سندرم زجر تنفسی، خون ریزی داخل بطنی و آنتروکولیت نکروزان بود. معیارهای همسان سازی در نوزاد شامل جنس، نوع زایمان و سن حاملگی در زمان زایمان بود. ابتدا اطلاعات مامائی از پرونده مادر ثبت شد و سپس سایر اطلاعات در رابطه با نوزاد به صورت آینده نگر جمع آوری شد.
یافته ها
در مقایسه میانگین وزن هنگام تولد، دور سر و آپگار دقیقه اول و پنجم اختلاف آماری معنی داری در دو گروه تک دوره ای و چند دوره ای مشاهده نشد و در بررسی فراوانی ونسبت خطر مرگ و میر و عوارض نوزاد به ترتیب در دو گروه مرگ و میر (4/7 درصد و 13 درصد و 8/1= OR) سندرم زجر تنفسی(8/29 درصد و 35 درصد و 3/1= OR) خون ریزی داخل بطنی (2/22 درصد و 2/22 درصد و 0/1=OR) و سندرم آنترولیت نکروزان (1/11 درصد و 2/9 درصد و 7/0=OR) گزارش شد.
نتیجه گیری
تکرار دوره های کورتیکواستروئید پیش از زایمان در مقایسه با درمان تک دوره‎ای به نظر نمی رسد مرگ و میر و عوارض نوزادی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p595397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!