بررسی شیوع دندان قروچه و فشار دادن دندان ها روی هم با توجه به علایم دهانی- گیجگاهی- فکی در بیماران کلینیک های شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به این که دندان قروچه و فشار دادن دندان ها از عادات پارافانکشن مهم است و باعث بروز اختلال در عضلات جونده و مفصل فکی می شود، همچنین بسیاری از بیماران از وجود عادات پارافانکشنال خود آگاه نیستند، این پژوهش جهت سنجش شیوع این عادات پارافانکشنال با توجه به علایم دهانی مرتبط با آن ها صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی، 683 بیمار مراجعه کننده به کلینیک های دندان پزشکی اصفهان به طور تصادفی مورد معاینه قرار گرفتند. بررسی شامل پرسش از بیمار درباره سابقه دندان قروچه و فشار دادن دندان ها روی هم به انضمام معاینات بالینی شامل معاینه مفصل فکی و عضلات جونده و معاینات داخل دهانی می شد. در معاینه، سایش های دندانی، براق شدن ترمیم های آمالگام، گاز گرفتن مخاط داخل گونه، کنگره دار شدن لبه های زبان، لقی دندان ها و هایپرتروفی عضلات جونده مد نظر قرار می گرفت. اطلاعات با آزمون 2χ در سطح اطمینان 05/0 آنالیز آماری شد.
یافته ها
شیوع دندان قروچه، 6/14 درصد و شیوع فشار دادن دندان ها روی هم، 3/29 درصد بود. 8/16 درصد خانم ها و 2/12 درصد آقایان دندان قروچه می کردند. شیوع فشار دادن دندان ها در دو جنس تفاوت معنی داری نداشت. در افراد مبتلا به دندان قروچه، سایش دندانی با 55 درصد و درد عضلات جونده با 53 درصد، شایع ترین علایم بودند و در افراد مبتلا به فشار دادن دندان ها روی هم، سایش دندانی با 42 درصد و صدای مفصل گیجگاهی- فکی با 5/37 درصد، شیوع بیشتری داشتند.
نتیجه گیری
شیوع فشار دادن دندان ها روی هم، بیشتر از دندان قروچه بود. در افراد مبتلا به دندان قروچه، سایش دندانی و درد عضلات جونده و در مبتلایان به فشار دادن دندان ها روی هم، سایش دندانی و صدای فک، علامت های شایع بودند. بین علایم دهانی با دندان قروچه و فشار دادن دندان ها روی هم، ارتباط معنی داری وجود داشت و به این طریق، امکان ارزیابی دقیق تر شیوع عادات پارافانکشن نامبرده وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p596682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!