میزان شیوع هیپوتیروئیدی مادرزادی و افزایش گذرای TSH در استان یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هیپوتیروئیدی مادرزادی (CH) یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است. بروز کلی این مشکل از یک در 3000تا 1 در 4000 متغیر است. میانگین بروز این بیماری در کشور یک در 1000 تخمین زده می شود. غربالگری نوزادان و درمان به موقع طی 2 هفته اول زندگی می تواند از اختلال تکامل شناختی نوزاد جلوگیری نماید. هدف از این مطالعه تعیین بروز هیپوتیروئیدی مادرزادی و افزایش گذرای TSH در نوزادان استان یزد و کسب اطلاعات لازم جهت ترسیم سیمای این بیماری و طراحی اقدامات پیشگیرانه در سطح اول و دوم می باشد.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که به صورت مقطعی و به روش سرشماری بر روی 13022 نوزاد زنده متولد شده استان یزد شامل 6495 دختر و 6527 پسر طی سال 1385 انجام شد. از پاشنه نوزادان (ترجیحا در روز 5-3 تولد) نمونه خون با لانست گرفته شد و پس از انتقال به فیلتر کاغذی و انجام آزمایش در صورتی که TSH مساوی یا بیشتر از mu/L5 بود تست سرمی تایید تشخیص به روش الیزا انجام و با توجه به پروتکل کشوری در صورتی که TSH بیشتر از mu/L10 یا T4 کمتر از 5/6 میکروگرم در دسی لیتر بود بیماری تایید ‎و نوزاد تحت درمان قرارگرفت. داده ها در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

تعداد بیماران شناسایی شده 45 مورد شامل 25 پسر (5/55%) و 20 دختر (5/44%) بودند. شیوع بیماری در نوزادان پسر، دختر و کل به ترتیب: 1 در 261، 1 در 325 و 1 در 289 به دست آمد ولی اختلاف شیوع در جنس مونث و مذکر معنی دار نبود. شیوع بیماری در شهر و روستا به ترتیب: 1 در 315 و 1 در 216 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. شیوع بیماری در فصل های بهار تا زمستان به ترتیب: 1 در 95، 1 در 250، 1 در 1934 و 1 در 369 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود. متوسط سن نوزادان در زمان نمونه گیری 2/7 روز، میانگین TSH: mu/L 3/2، میانگین وزن نوزادان 8/3139 گرم و میانگین سن مادران 8/25 سال بود.

نتیجه گیری

شیوع هیپوتیروئیدی مادرزادی و افزایش گذرای TSH در استان یزد به طور قابل توجهی از مقادیر جهانی و کشوری بالاتر است که استمرار و تقویت برنامه غربالگری نوزادان را اجتناب ناپذیر می سازد. از طرفی مطالعات تکمیلی برای روشن شدن عوامل مرتبط به ویژه کمبود ید از اولویت های پژوهشی نظام سلامت در استان می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p597206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!