اثر استفاده از فایل های بینابینی Flexofile Golden Mediums در میزان جابجایی کانال های خمیده یکسان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فایل های بینابینی FlexoFile Golden Mediums ادعا شده است که آماده سازی مناسب تری در کانال ها فراهم و احتمال جابجایی اپیکالی را به حداقل می رسانند. اما تاکنون تحقیق کامل و جامعی در این زمینه گزارش نشده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر استفاده از فایل های بینابینی FlexoFile Golden Medium به همراه فایل های متداول FlexoFile در مقابل فایل های FlexoFile به تنهایی در آماده سازی کانال های خمیده در بلوک های رزینی و تعیین میزان جابجایی اپیکالی در این کانال ها بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی 50 عدد بلوک رزینی حاوی کانال های خمیده با خمیدگی 40 درجه تهیه شدند. آماده سازی 25 عدد از این کانال ها توسط فایل های متداول K-Flexofile (گروه شاهد) و 25 عدد دیگر توسط فایل های مذکور به همراه فایل های بینابینی FlexoFile Golden Mediums (گروه مورد) انجام گردید. در هر دو گروه آماده سازی کانال ها با تکنیک Passive Step back با روش Anticurvature Filing و حرکت Pull & Push انجام شد. تصاویر قبل و بعد از آماده سازی کانال ها توسط دوربین دیجیتالی تهیه و به کامپیوتر انتقال داده شدند. پس از منطبق سازی این تصاویر مقدار رزین برداشته شده از نواحی داخلی و خارجی خمیدگی محاسبه گردید. سپس نتایج بوسیله آزمون آماری Mann Whitney مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میزان رزین برداشته شده از نواحی داخلی و خارجی خمیدگی کانال ها در هر یک از دو گروه از ناحیه آپکس تا 11 میلی متری آن در فواصل یک میلی متری بررسی گردید. در سه ناحیه 7، 8 و 9 میلی متری از آپیکال میزان رزین برداشته شده از دیواره خارجی کانال در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(05⁄0>P). در بقیه نواحی در دیواره خارجی و تمام نواحی در دیواره داخلی اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از فایل های بینابینیFlexoFile Golden Mediums به همراه فایل های متداول FlexoFile در آماده سازی کانال های خمیده توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p599029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!