بررسی رادیوگرافیک ارتباط بین سن تقویمی و وضعیت تکامل دندان مولر سوم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعیین سن تقویمی افراد یکی از کلیدهای تحقیق در پزشکی قانونی است که بوسیله آن می توان سن افراد فاقد اسناد را تشخیص داد. هدف از این مطالعه، بررسی رادیوگرافیک وضعیت تکامل دندان مولر سوم بر اساس مرحله بندی Demirjian و ارتباط آن با سن تقویمی افراد بود.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی و تشخیصی بر روی 350 نفر در محدوده سنی 15 تا 25 ساله مراجعه کننده به بخش رادیوگرافی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی تهران در سال 84-1383 انجام گرفت. روش جمع آوری اطلاعات از طریق شناسنامه و یا مدرک معتبر و بررسی رادیوگرافیک (پانورامیک) بود. کلیشه های رادیوگرافی توسط یک دستیار تخصصی پزشکی قانونی و یک متخصص رادیولوژی دهان و فک و صورت جهت تعیین مرحله تکاملی هر یک از دندان های مولر سوم در هر دو فک طبق روش Demirjian بررسی شدند. محاسبات آماری از طریق آزمون های t، Levene، Mann- whitney، Friedman، Wilcoxon’s signed rank و ضرایب همبستگی کندال (tau-b) انجام شدند.
یافته ها
فراوانی مراحل تکامل مختلف در روش Demirjian با بالا رفتن مرحله تکاملی بیشتر گردید. همچنین تنها در مورد دندان مولر سوم چپ پایین اختلاف آماری معنی داری بین پسران و دختران دیده شد (001/0P<) و دندان های پسران در مرحله تکاملی بالاتری قرار گرفتند. بر اساس سیستم پیشنهادی Calton، ارتباط روش Demirjian با سن در مورد دندان های مولر سوم فک بالا متوسط و در مورد دندان های مولر سوم فک پایین قوی بود. دندان های مولر سوم فک بالا در مراحل تکاملی بالاتری نسبت به دندان های مولر سوم فک پایین قرار داشتند(آزمون Friedman، 001/0p<). برای پیشگویی سن تقویمی بر حسب ماه از میان چهار دندان مولر سوم در روش Demirjian و جنسیت تنها مرحله تکاملی دندان مولر سوم چپ پایین موثر تشخیص داده شد (714/0=R، 510/0=R2، 507/0=adjusted R2، 047/209=F، 0001/0P<).
نتیجه گیری
تنها در مرحله تکاملی H که پایانه اپیکالی ریشه دیستال بسته شده، می توان با دقت 99 درصد افراد را 18 ساله یا بالاتر دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
217
لینک کوتاه:
magiran.com/p599410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!