بررسی تاثیر نوع پست بر توزیع استرس در دندان سانترال ماکزیلا با کانال تضعیف شده به روش اجزاء محدود

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ترمیم مناسب دندان های درمان ریشه شده موضوعی است که بسیار مورد تردید است. یکی از نکات مهم در این ترمیم ها حفاظت ساختمان باقی مانده دندان و جلوگیری از شکست دندان می باشد، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر نوع پست بر توزیع تنش در دندان سانترال ماگزیلا با کانال تضعیف شده به روش اجزاء محدود صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، برای تحلیل تنش از روش اجزای محدود (Finite element) سه بعدی استفاده شد. دندان سانترال فک بالا به چهار صورت مدل سازی شد. 1- دارای پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی و روکش تمام سرامیک (IPS Impress2)، 2- دارای پست فایبرگلاس به همراه 8 پست فرعی فایبرگلاس (Accessory fiber glass)و کور کامپوزیتی و روکش تمام سرامیکی (IPS Impress2)، 3-پست فلزی (Prefabricated metal stainless steel) و کور کامپوزیتی و روکش تمام سرامیک IPS Impress2)) و 4- دندان سانترال طبیعی. در تمام گروه ها پست ها با سمان Panavia F2 سمان شدند. نمونه ها تحت نیروی N 100با زاویه 45 درجه قرار گرفتند و نتایج به صورت تنش های Von Mises نشان داده شدند.
یافته ها
میزان تنش Von Mises در تمام گروه های مورد بررسی از ناحیه اپیکال به سمت CEJ به تدریج افزایش و از CEJ به سمت انسیزال به تدریج کاهش یافت. میزان تنش Von Misesدر CEJ در گروه پست های فرعی در مقایسه با دیگر گروه ها بیشترین میزان را از خود نشان داد (پست فایبرگلاس: 68/13، پست فلزی 60/13، دندان زنده 40/13و پین های فرعی Mpa08/20). میزان تنش در گروه های پست فلزی، فایبرگلاس و دندان زنده در CEJ تفاوت مختصری نشان داد.
نتیجه گیری
در تمام گروه ها بیشترین تنش Von Mises در ناحیه سرویکال دندان ایجاد شده بود. به نظر می رسد تجویز پست های فایبرگلاس در دندان های ضعیف شده قدامی، بر پست های فرعی فایبر ارجح باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
254
لینک کوتاه:
magiran.com/p599419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!