مقایسه اثر اسید سیتریک و EDTA - هیپوکلریت سدیم در برداشتن لایه اسمیر از کانال ریشه با استفاده از SEM

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لایه اسمیر، ترکیبی از ذرات آلی و معدنی است که حین درمان ریشه بر دیواره های کانال ایجاد می گردد. مطالعات نشان داده اند که با برداشت لایه اسمیر سیل در طول کانال به میزان بیشتری برقرار می گردد. هدف از این تحقیق مقایسه مقدار برداشت لایه اسمیر توسط اسید سیتریک 30% به تنهایی و EDTA 17%- هیپوکلریت سدیم 25/5% به صورت متوالی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از بیست دندان تک کاناله استفاده شد. پس از قطع تاج، آماده سازی کانال انجام گرفته و دندان ها به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول کانال با 10میلی لیتر اسید سیتریک 30%، در گروه دوم با 10 سی سی EDTA 17% و 10 سی سی هیپوکلریت سدیم 25/5% شسته شدند. در نمونه های کنترل، شستشو با سالین انجام گرفت. سپس ریشه ها نصف شده و جهت بررسی SEM آماده شدند. تصاویر تهیه شده توسط میکروسکوپ الکترونی به دو روش X (درصدی) و Y (رتبه ای) ارزیابی شدند. از نمونه های کنترل مثبت و منفی جهت صحت انجام آزمایش استفاده گردید. از آزمون های Kolmogorov-Smirnov برای نرمال بودن داده ها،Leven’s برای همگونی واریانس و از T-student و Mann-Whitney U برای آنالیز نهایی استفاده شد.
یافته ها
میانگین برداشت لایه اسمیر در نمونه های اسید سیتریک در روش X (درصدی) 70% و در کانال های شستشو داده شده با EDTA 17%- هیپوکلریت سدیم 83% بود. در هر دو روش (درصدی و رتبه ای)، کانال شستشو داده شده با اسید سیتریک لایه اسمیر به میزان بیشتری نسبت به کانال های آماده شده باEDTA - هیپوکلریت سدیم وجود داشت ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود. در گروه کنترل مثبت دیواره کانال پوشیده از لایه اسمیر بود در حالی که در گروه کنترل منفی مدخل توبول عاجی عاری از لایه اسمیر بود.
نتیجه گیری
هر دو شیوه شستشو در برداشت لایه اسمیر موثر بوده اما ترکیب EDTA 17%– هیپوکلریت سدیم در برداشت لایه اسمیر بهتر از محلول اسید سیتریک عمل نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
281
لینک کوتاه:
magiran.com/p599425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!