بررسی میزان آگاهی و نگرش دبیرستان های شهر تهران (مناطق 6 و 11) در مورد بیماری ایدز، سال 1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نوجوانان به علت عدم آگاهی به راحتی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار می گیرند. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های مناطق 6 و 11 شهر تهران در سال تحصیلی 1384 بود.
مواد و روش ها
روش تحقیق توصیفی مقطعی بود و جمعیت مورد مطالعه 990 دانش آموز دبیرستانی مناطق 6 و 11 شهر تهران بودند که به روش تصادفی چندمرحله ای گزینش شده بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه NCHS وابسته به مرکز CDC بود که شامل 22 سوال در مورد آگاهی و مابقی سوالات در مورد نگرش بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های رگرسیون چندمتغیری Stepwise و آزمون های t-Student و Mann – whitney استفاده شد.
یافته ها
538 پسر و 452 دختر در این تحقیق شرکت داشتند. 5/22% از دانش آموزان به 5 سوال از 7 سوال مربوط به راه های عدم انتقال بیماری پاسخ درست داده بودند. پایین ترین آگاهی دانش آموزان از راه های عدم انتقال بیماری مربوط به امکان انتقال ویروس از طریق نیش حشرات و آگاهی از وجود داروهایی برای افزایش طول عمر بیماران بود. 5/53% افراد انجام تست ایدز را همراه با تست های معمول، لازم می دانستند. 77% ابراز داشتند توانایی محافظت شخصی در برابر بیماری را دارند. 6/66% دانش آموزان از ابتلا به ایدز می ترسیدند. بیشترین منبع انتخاب شده برای دریافت اطلاعات، تلویزیون و کمترین آن رادیو بود.
نتیجه گیری
در مجموع به نظر می رسد آگاهی دانش آموزان مناطق 6 و 11 تهران در مورد عفونت HIV مناسب است. همچنین به نظر می رسد گذار از کلاس اول دبیرستان به کلاس بالاتر با افزایش سطح آگاهی همراه است
زبان:
فارسی
در صفحه:
303
لینک کوتاه:
magiran.com/p599430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!