خطر اختلالات خوردن در دانش آموزان دبیرستانی دختر تبریز در سال 1386

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اختلالات خوردن دسته ای از بیماری ها هستند که در دختران نوجوان زیاد دیده می شوند. با توجه به کمی اطلاعات در این زمینه، مطالعه جهت برآورد شیوع دانش آموزان دبیرستانی دختر در معرض خطر اختلالات خوردن و ارتباط آنها با شاخص های دموگرافیک در شهر تبریز انجام گرفت.
روش بررسی
1887 دانش آموز دبیرستانی دختر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت برآورد شیوع افراد در معرض خطر از پرسشنامه نگرش تغذیه ای استفاده شد. بعد از تعیین پایایی و اعتبار پرسشنامه، شیوع در معرض خطر برای اختلالات خوردن و ارتباط آنها با شاخص های دموگرافیک تعیین شد.
یافته ها
پرسشنامه دارای پایایی و اعتبار قابل قبول بود (به ترتیب: 8/0 و 76/0). میانگین و انحراف معیار امتیاز پرسشنامه در نمونه های مورد بررسی 48/8 ± 71/11 بود. 7/16% نمونه ها (با حدود اطمینان 95 %: 3/18-1/15%) در معرض خطر اختلالات خوردن بودند. تفاوت معنی داری در شیوع اختلالات خوردن در بین گروه های سنی مختلف وجود نداشت. امتیاز پرسشنامه و شیوع اختلالات خوردن در دانش آموزانی که وزن خود را خیلی زیاد می دانستند، گروهی که تمایل به کاهش وزن داشتند، دانش آموزان سیگاری و دانش آموزان با سن خونروش کمتر از 11 سال بیشتر از سایرین بود (05/0 P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه از نتایج مطالعات در تهران، کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی کمتر است. نتایج مطالعه نشانگر آن است که این دسته از بیماری ها در جامعه ما هم دیده می شوند. در بروز این بیماری ها عواملی چون: نگرش نسبت به وزن، سن شروع خونروش و استعمال دخانیات اثر دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p600822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!