بررسی میزان رضایتمندی بیماران سرپایی و بستری از قسمت های مختلف یک بیمارستان نظامی در سال 1386

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
رضایتمندی مفهومی است که امروزه در مراقبت های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه ای یافته است. شاخص رضایت بیمار یکی از نشانگرهای کیفیت مراقبت های بهداشتی و درمانی است که تحت تاثیر عوامل گوناگونی است. بررسی ها نشان داده است که به علت عدم حسا سیت در مقا بل انتظارات بیمار وعدم شناخت درک توقعات او در درمانگاه ها و بیمارستانها دولت هزینه ها و عوارض سنگینی را متحمل شده است. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان رضایتمندی بیماران سرپایی و بستری از قسمت های مختلف وعوامل مرتبط با آن در یک بیمارستان نظامی می باشد. بر این اساس تحقیقی با هدف میزان رضایتمندی مراجعین از قسمتهای مختلف سرپایی و بستری یکی از بزرگترین بیمارستانهای نظامی نیروهای مسلح به عمل آمد.
روش
این مطالعه یک مطالعه توصیفی به شیوه مقطعی می باشد. حجم نمونه این مطالعه را 165 نفربود که با استفاده روش نمونه گیری از مراجعین به بخش های سرپائی و بستری یک بیمارستان نظامی به شیوه تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه ای می باشد که اعتبار محتوائی وروائی آن مورد تایید قرار گرفته است. به منظور آنالیز آماری از جداول توزیع فراوانی و فراوانی نسبی استفاده گردیده است و به منظور استنباط تحلیلی داده ها از تست های مختلف آماری از جمله تی استیودنت مجذور کای دو وتجزیه واریانس Anova استفاده شد.
نتایج
در بخش اورژانس بیشترین رضایتمندی با 36 درصد مربوط به رعایت مسائل شرعی می باشد. در بخش داروخانه بیشترین نارضایتی با 2/19 درصد مربوط به زمان انتظار جهت دریافت دارو می باشد. کمترین رضایتمندی در بخش رادیولوژی با 8/7 درصد مربوط به توضیحات جهت آمادگی رادیولوژی می باشد. کمترین رضایتمندی در بخش درمانگاه با 2/19 درصد مربوط به حضور به موقع پزشک درمانگاه می باشد، بیشترین رضایتمندی از مراقبت های روحی و روانی پرستاری با 5/38 درصد مربوط به احترام صحبت کردن پرستاران با بیماران می باشد، کمترین رضایتمندی از خدمات پزشکان با 12 درصد مربوط به دادن توضیحات پزشک در زمینه بیماری و تکرار آزمایشات و عکسبرداری می باشد. بیشترین میزان رضایتمندی از نحوه تغذیه با 5/43 درصد مربوط به سوال در مورد میل غذایی می باشد، در خصوص بخش پذیرش بیشترین رضایتمندی با 7/21 درصد مربوط به سرعت انتقال به بخش پس از اتمام مراحل پذیرش است بحث: بطور کلی رضایتمندی از کلیه قسمت های سر پائی وبستری منا سب میباشد و با توجه به p>0/05 تفاوت میانگین نمرات رضایتمندی بر اساس جنس، تحصیلات، تاهل در بخش های سرپایی و بستری معنادار نمی باشد. کلید واژه ها:، خدمات بیمارستانی، رضایت مندی،مطا لعات موردی.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p601609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!