بررسی عملکرد و رفتار جنسی در خانم های باردار مراجعه کننده به درمانگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال 86-1385

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بارداری دوره ای حساس در زندگی زن است که تغییرات زیادی در زندگی از جمله تغییر عملکرد و رفتار جنسی ایجاد می کند. طی سال های متمادی تعداد زیادی از مطالعات سعی در بررسی فعالیت های جنسی طی بارداری داشته اند که دارای برخی نواقص بوده و به نتایج متفاوتی دست یافته اند. لذا تعیین وضعیت عملکرد و رفتار جنسی زنان باردار با تلاش در رفع نقایص مطالعات قبلی، جهت شناخت بیش تر مسؤولین و مراقبین بهداشت باروری حایز اهمیت است. پژوهش حاضر به منظور تعیین عملکرد و رفتار جنسی در خانم های مراجعه کننده به درمانگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور در سال 6-1385انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی نمونه گیری از خانم های باردار بین بهمن 1385 تا فروردین 1386 در شهر اهواز انجام گرفت. 110 نفر برای شرکت در مطالعه دعوت شدند و اطلاعات توسط پرسشنامه ای شامل سه بخش مشخصات دموگرافیک، بخش عملکرد جنسی بر گرفته از پرسشنامه FSFI و بخش رفتار جنسی و به روش مصاحبه منظم در محیطی خصوصی و پس از کسب رضایت از واحدهای پژوهش و همسرانشان گردآوری شد.
یافته ها
از مجموع زنانی که برای شرکت در مطالعه دعوت شدند 102 نفر در مصاحبه شرکت کردند. میل، تحریک و اوج لذت جنسی، مقاربت دردناک و عملکرد جنسی کل با پیشرفت سه ماهه بارداری همگی کاهش یافته بودند و میانگین و انحراف معیار امتیازات مقاربت دردناک و عملکرد جنسی کلی بین سه ماهه تفاوت آماری معنی دار نشان داد (05/0P<). ولی حیطه های میل جنسی، تحریک جنسی، اوج لذت جنسی و رضایت جنسی تفاوت آماری مشاهده نشد. 6/17 درصد از زنان مقاربت مقعدی، 2/38 درصد مقاربت جنسی از طریق دهان و 2/39 درصد اجبار جنسی را تا به حال تجربه کرده بود. از میان زنان با مقاربت مقعدی، زنان با فعالیت جنسی از طریق دهان و زنانی که اجبار جنسی را تجربه کرده بودند، به ترتیب 34، 9/54 و 5/47 درصد گزارش کردند این رفتارها طی بارداری ادامه و یا افزایش پیدا کرده است. بین حیطه میل جنسی و عملکرد جنسی کلی با سن حاملگی، سن ازدواج و مدت ازدواج (05/0P<)، بین حیطه های مقاربت دردناک و اوج لذت جنسی با سن حاملگی (05/0P<) و بین رضایت جنسی با تحصیلات همبستگی معنی داری مشاهده شد. بین خواسته بودن بارداری با تحریک جنسی، لوبریکاسیون، رضایت و عملکرد جنسی کلی ارتباط معنی داری مشاهده شد. رفتارهای جنسی با سن بارداری همبستگی نداشتند و در میان مشخصات دموگرافیک بین تحصیلات با مقاربت مقعدی و فعالیت جنسی از طریق دهان و بین سن ازدواج با اجبار جنسی همبستگی بود (05/0>P). سایر مشخصات دموگرافیک از جمله سن، سن همسر، تحصیلات، تحصیلات همسر با عملکرد و رفتار جنسی همبستگی نداشتند.
نتیجه گیری
یافته های ما نشان داد عملکرد جنسی به طور قابل توجهی در بارداری کاهش می یابد. هم چنین برخی رفتارهای جنسی پر خطر در بارداری نیز ادامه می یابد، که هر دو بر سلامت زن و جنین و روابط زناشویی اثرات سوئی می گذارد. برگزاری برنامه های مشاوره ای برنامه ریزی شده در طی ویزیت ها و مراقبت های دوران بارداری توصیه می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 403
لینک کوتاه:
magiran.com/p604184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!