عوامل ایجاد کننده فشارهای عصبی، روانی و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1383

نویسنده:
چکیده:
اهمیت بهره وری برای هر شخص در هر سازمانی غیر قابل انکار است. در این خصوص افزایش بهره وری در سازمانها به نسبت زیادی به عملکرد و تعهد انجام کار مدیران و کارکنان بستگی دارد و هر کدام مسئولیتی ویژه دارند. توجه به نقش فشارهای عصبی و روانی و تاثیر آن بر عملکرد، امری مهم و اساسی است واقدام درخصوص شناسایی عوامل ایجاد کننده فشارهای مذکور به منظور ارائه راهکار، لازم و ضروری می باشد. لذا این موضوع انگیزه ای برای انتخاب تحقیق مورد بررسی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان جهت بررسی علل و عوامل ایجاد کننده فشارهای عصبی و روانی و تاثیر آن بر عملکر د کارکنان دانشگاه در سال 1383 گردید.
این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و برای تقویت هرچه بهتر مفاد پرسشنامه مورد بررسی، با مراجعه به واحدهای مختلف دانشگاه و انجام مصاحبه با مسئولین، مطالعات مقدماتی پیرامون پرسشنامه انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از یک پرسشنامه 28 سوالی به صورت بسته و پاسخ بر اساس مقیاس لیکرت استفاده شده است. بر اساس لیست استخراج شده مدیریت امور اداری دانشگاه، تعداد کارکنانی که نمونه مورد بررسی ما را تشکیل دادند 150 نفر بودند که پرسشنامه ها برای آنها ارسال و پس از جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده، داده ها استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جداول آن ترسیم گردید. بر اساس نتایج حاصله، مهمترین عوامل ایجاد کننده فشارهای عصبی و روانی شامل نحوه برخورد مدیران با کارکنان، عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا، تعدد وظایف شغلی، ناکامی شغلی، تنبیه، امنیت شغلی، تصمیم گیری، موقعیتهای جدید شغلی و شرایط کاری می باشد و 59% کارکنان اثر فشارهای عصبی و روانی را بر عملکرد خود "خیلی زیاد " یا " زیاد" دانسته اند. لذا می توان نتیجه گیری نمود که کارکنان مورد بررسی دید و نگرش مثبتی در امر تاثیرفشارهای عصبی و روانی بر عملکرد خود دارند. بنابراین با توجه به این نگرش مثبت می توان با برنامه ریزی درست و صحیح در جهت کاهش فشارهای عصبی و روانی در جهت ارتقاء و بالابردن توانمندی و قابلیتهای کارکنان و ارتقای عملکرد آنان اقدام نمودو از آنجا که مهمترین عامل ایجاد کننده فشارهای عصبی و روانی، نحوه برخورد مدیران با کارکنان می باشد، ضروری است آموزش مدیران به ویژه در زمینه سبک های رهبری در دستور کار قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p604335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!