استفاده از روش های اپیدمیولوژیک در اصلاحات نظام سلامت

چکیده:
به طور کلی مدیریت اثر بخش برای بقا، فعالیت های خود را با زمان و تحولات آن به طور اقتضایی هماهنگ کرده و سعی در توجیه منابع انسانی خود برای پذیرش تحولات سازمانی و رفتارهای جدید دارد. در این راستا ناگزیر از جمع آوری داده ها، طبقه بندی و تجزیه وتحلیل اطلاعات ضروری در جهت آسیب شناسی منظم سازمان به منظور شناسایی و اولویت بندی مسائل و در نهایت برنامه ریزی و طراحی مداخلات مؤثر برای بهبود و بازسازی سازمان و جلب مشارکت عوامل تغییر به قصد انجام اصلاحات می باشد که در نظام سلامت، بهره گیری از روش های اپیدمیولوژیکی به عنوان یک ابزار کاربردی و مؤثر در این زمینه مطرح است.
این مقاله یک بررسی مروری است که با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و بررسی و مرور منابع اینترنتی به قصد نشان دادن کاربرد روش های اپیدمیولوژیک در اصلاحات نظام سلامت تدوین شده است. به دلیل ضرورت جمع آوری، طبقه بندی و آنالیز اطلاعات پایه در خصوص مسائل مرتبط با سلامت و بیماری در راستای حفظ و ارتقای سلامتی که رسالت اصلی نظام های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی می باشد و استفاده از آنها در رفورم های این گونه نظام ها، بررسی نحوه استفاده از مطالعات اپیدمیولوژیک در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
انجام تغییرات در نظام های اداری در جهت بهبود و کارآیی اثر بخشی از مدتها قبل مورد توجه دولت ها بوده و اصلاح نظام سلامت نیز به عنوان یکی از پیچیده ترین و مشکل ترین این رفورمها به قصد اعمال تغییرات پایدار و هدفمند برای افزایش کارآیی، برابری و اثربخشی در بخش بهداشت مطرح است. آسیب شناسی منظم و شناسایی و اولویت بندی مسائل سازمانی از اولین و اساسی ترین قدم ها در این رابطه محسوب می شود که استفاده از روش های اپیدمیولوژیکی به عنوان یکی از نیرومندترین ابزارها در این زمینه شناخته شده است و در اصلاحات بخش سلامت بسیاری از کشور ها مورد استفاده قرار گرفته است.
استفاده از روش های اپیدمیولوژیک منجر به شناسایی الگوی سلامت و بیماری جمعیت ها و گروه ها و عوامل محیطی، رفتاری و اجتماعی دیگر که بر بهداشت اثر می گذارند شده و سنجش های عینی تاثیر نهایی اقدامات گوناگون را ارائه نموده و در نهایت از طریق نظارت و ارزشیابی خدمات بهداشتی درمانی، راهکارهای اصلاحی لازم را برای بازنگری و اصلاح نظام سلامت ارائه می کند و به عنوان یکی از اساسی ترین و نیرومندترین ابزارهای کاربردی در این زمینه مطرح است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p604336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!