خصوصیات سلول های مزانشیمی ماتریکس بند ناف انسان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر، سلول درمانی بعنوان روشی سودمند در درمان بیماری های مختلف به ویژه بیماری های مضمحل کننده دژنراتیو پیشنهاد شده است. سلول های مزانشیمی ماتریکس بند ناف، در زمره سلول های بنیادی هستند که اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند. در مطالعه حاضر، ضمن معرفی شرایط کشت این سلولها، پاره ای ویژگی ها از قبیل بیان آنزیم آلکالین فسفاتاز، توان تولید کلنی در قطره معلق و میزان رشد در تراکم های مختلف در این سلولها بررسی شده است.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، بند ناف نوزاد تازه متولد شده به روش سزارین از بیمارستان افضلی پور کرمان تهیه شد و در شرایط استریل به آزمایشگاه منتقل و به روش کشت قطعه بافت، در محیط کشت مناسب کشت داده شد. پس از رسیدن رشد سلولها به تراکم بیش از 80%، سلولها پاساژ داده شدند و به تعداد 1061 سلول در پلیت های مخصوص کشت داده شدند و ویژگی های رشد این سلولها بررسی شد. پس از تشکیل کلنی، کلنی های سلولی با کیت آلکالین فسفاتاز رنگ آمیزی شدند. همچنین تعداد 1051 سلول در قطرات معلق قرار گرفته و پس از 48 ساعت از نظر تشکیل کلنی و بیان آنزیم آلکالین فسفاتاز بررسی شدند. همچنین سلولها به تعداد 125، 250، 500، و 1000 سلول در l100 محیط کشت بمدت 48 ساعت کشت داده شدند و میزان فعالیت میتوکندری سلولها در گروه های مختلف با کیت Wst-1 بررسی شد.
نتایج
سلول های مزانشیمی ماتریکس بند ناف انسان در محیط کشت، پس از 8 تا 10 روز کلنی های سلولی تشکیل دادند که آلکالین فسفاتاز مثبت بودند. کشت سلولها در قطرات معلق نیز به تولید کلنی های آلکالین فسفاتاز مثبت منجر شد. افزایش تراکم سلولی در ابتدای کشت، باعث ازدیاد میزان فعالیت میتوکندری سلولها پس از 48 ساعت نگهداری در انکوباتور شد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که سلول های مزانشیمی ماتریکس بند ناف انسان قادرند در محیط کشت علاوه بر تک لایه سلولی، کلنی های آلکالین فسفاتاز مثبت تشکیل دهند. از سوی دیگر سلول های مزانشیمی بند ناف قادرند در قطره معلق رشد کرده و کلنی های آلکالین فسفاتاز مثبت تشکیل دهند؛ این سلولها در تراکم بالاتر، رشد بیشتری دارند. بنظر می رسد این سلولها از نظر مرحله تمایز، به سلول های بنیادی جنینی نزدیکتر باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p604468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!