ارتباط بین قد، نمایه توده بدنی اولیه و افزایش وزن دوران بارداری مادر با زایمان سخت در مراجعین به زایشگاه های دولتی شهر قم، سال 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برخی ازمشخصات مادری مانند قد، نمایه توده بدنی و میزان افزایش وزن دوران بارداری نقش مهمی در سرانجام بارداری دارند که می توان به زایمان سخت به عنوان یکی از علل عمده مرگ مادران اشاره نمود. لذا نظر به نقش برخی از مشخصات فردی مادر بر عواقب بارداری؛ این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین قد، شاخص توده بدنی اولیه و افزایش وزن دوران بارداری مادر با زایمان سخت در مراجعین به زایشگاه های دولتی شهر قم انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه که به صورت توصیفی- مقطعی به مدت 6 ماه انجام شد 4325 زن باردار آماده زایمان وارد مطالعه و در نهایت 325 زن دارای زایمان سخت تشخیص داده شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که از طریق مشاهده، مصاحبه و معاینه تکمیل گردید. داده ها توسط آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مربع کای، تی، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون و مدل رگرسیون در سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بیشترین زایمان سخت در زنان باردار با قد کمتر از 150 سانتی متر (1/27%)، شاخص توده بدنی اولیه بیش از 35 (5/17%) و افزایش وزن بیش از 16 کیلوگرم بوده است. بین زایمان سخت با قد، نمایه توده بدنی اولیه و افزایش وزن در دوران بارداری ارتباط آماری معنی داری مشاهده گردید (001/0>P).
نتیجه گیری
این مطالعه بین قد، نمایه توده بدنی اولیه و میزان وزن گیری در دوران بارداری با زایمان سخت ارتباط آماری معنی داری را نشان داد. از آن جایی که تشخیص اختلالات زایمانی یکی از مهم ترین راه های کاهش مرگ و میر مادری و جنینی است لذا می توان از نتایج این پژوهش در پیش بینی یک زایمان غیرطبیعی سود جست و جهت کاهش ابتلا به زایمان سخت و عوارض آن برنامه ریزی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p604726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!