پته دوزی زنان در استان کرمان

نویسنده:
چکیده:
هدف از نوشتن این مقاله شناسایی جایگاه پته در عرصه توسعه هنر و معرفی پته و اشاره به ویژگی های قدیم و ذکر گستره هنری در عرضه هنر سوزندوزی است و همت و پشتکار و علاقه تولیدکنندگان و مسئولان مربوط را در این زمینه طالب می باشد.
موضوع: پته کرمان از جمله هنرهای پرجاذبه است که بسیاری از افراد جامعه به آن توجه دارند و اهمیت آن را اساسا به جهت رابطه ای می دانند که با راهبردهای تولید آن بیان زندگی فعال مردم و فعالیت هنری زندگی سالم و مانند آن دارد. اما از آنجا که عمدتا شناخت و آشنایی با تولید این گونه هنرها در شهر غالبا با تاکید بر جوانب سودجویی صورت پذیرفته و کمتر به کیفیت توجه شده است، لذا لازم است ضمن توجه به طراحی و رنگ به کیفیت مواد و دوخت آن توجه خاص شود. این مقاله در پی روشن کردن تفاوتهای دوخت پته قدیم با دوخت پته جدید و ارائه راهکارهایی است که هنر پته دوزی را در جایگاه واقعی خود قرار دهد.
پته دوزی یکی از زیباترین، جذابترین و آرامش بخش ترین حرفه های هنری دنیا است و نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و با فرهنگ و هنر تاریخ هنر ایران عجین شده است. متاسفانه به دلیل عدم سیاستگذاری منسجم و هماهنگ در صنعت پته دوزی که ذکر کاستی ها در این مجال نمی گنجد، این محصول که زمانی در محافل هنری کرمان می درخشید. هم اکنون از صنعت خود می نالد و صدای ناله او را هنرمندانی می شنوند که با این هنر همزیستی دارند. آیا با این وضعیت پته قادر به ادامه حیات و رقابت با رودوزی های دیگر ممالک خواهد بود؟
طرحهای پته معمولا شلوغ نیست و نظم خاصی دارد و به شکلهای هندسی نیز نیست. اگر با نخهای پشمی روشن دوخته شود اصالت خود را از دست می دهد و تیره بودن رنگها در کنار یکدیگر ارتباط نقوش را مهمتر و قابل قبولتر می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p607541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!