فراوانی و الگوی مقاومت دارویی اشرشیاکلی های تولید کننده بتا لاکتاماز وسیع الطیف در نمونه های کلینیکی بیمارستان الزهراء(س) اصفهان، 1386

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اشرشیاکلی تولید کننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBL) به علت مقاومت به آنتی بیوتیک های مختلف، مشکلات درمانی زیادی را ایجاد کرده است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع اشرشیاکلی های تولید کننده ESBL و الگوهای مقاومت آنتی بیوتیکی آنها بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 278 نمونه کلینیکی اشرشیاکلی از بیمارستان الزهرا(س) اصفهان جمع آوری و با کشت در محیط های انتخابی و تست های بیوشیمیایی تایید شد. برای تشخیص ایزوله های ESBL از روش استفاده از دو دیسک آموکسی سیلین به علاوه کلاولانیک اسید و سفوتاکسیم و در آزمون تاییدی (طبق پیشنهادهای NCCLS) حساسیت نمونه ها توسط روش دیسک دیفیوژن به 10 آنتی بیوتیک تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از 278 نمونه جدا شده 150 نمونه (9/53%) تولید کننده ESBL بودند. همه سوش ها به ایمی پنم و مروپنم حساس بودند. در مقایسه مقاومت آنتی بیوتیکی بین سوش های تولید کننده ESBL و سوش هایی که قادر به تولید ESBL نبودند، اختلاف معنی داری در مورد کینولون ها و آمینوگلیکوزیدها مشاهده شد (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای اشرشیا کلی های تولید کننده ESBL و مقاوم به کینولون ها و آمینوگلیکوزیدها، پیشنهاد می شود که شناسایی اشرشیاکلی های تولید کنندهESBL در دستور کار آزمایشگاه های تشخیص طبی قرار گیرد و تجویز سفالوسپورین ها به باکتری های حساس محدود گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p607604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!