آیا تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون علیه سرخک در کودکی، عامل خطر برای بروز بعدی بیماری های التهابی روده هستد؟

پیام:
چکیده:
زمینه و هدفادعا شده است واکسن سرخک موجب تغییر در بلوغ روده و سیستم ایمنی شده و بر ایجاد بیماری های التهابی روده موثر است و همچنین ترکیبات شیر مادر در زمان شیرخوارگی فعالیت ایمنی مخاطی نسبت به انتی ژن را تنظیم می کنند و نقش پیشگیری کننده در بروز کرون و کولیت اولسرو دارد.
روش بررسیمطالعه حاضر یک مطالعه مورد-شاهد میباشد. اطلاعات بر اساس مدارک بیماران و پرسشنامه ها که بصورت رودررو برای هر کدام از گروه های بیماران (کولیت اولسرو و کرون) و هر یک از بیماران گروه کنترل (شامل سندرم روده تحریک پذیر و یا بیماری ریفلاکس مری)، از مراجعین زیر 40 سال که به سه کلینیک شهر تهران در سالهای 1387- 1384 مراجعه نموده اند، تکمیل گردید. آنالیز آماری در دو مرحله univariate و multivariate توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته هاگروه کولیت اولسرو شامل 143، کرون 148 و کنترل 307 نفر بودند. گروه کولیت اولسرو و کرون نسبت به کنترل به میزان کمتری تغذیه با شیر مادر شده بودند (به ترتیب 1/81% در مقابل 3/88% و 8/83% در مقابل 3/88)، اما این اختلافات معنادار نبود (P-Value به ترتیب 225/0 و 397/0). اختلاف واکسیناسیون علیه سرخک بین گروه کولیت اولسرو و کنترل (93% در مقابل 9/89%) معنادار نبود (121/0P=). گروه کرون و کنترل هر دو به میزان 9/89% واکسینه شده بودند (481/0P=). هیچ رابطه معناداری بین سابقه تماس با سیگار، واکسیناسیون علیه سرخک و تغذیه با شیر مادر در کودکی با وسعت و محل درگیری دستگاه گوارش در کولیت اولسرو و کرون وجود نداشت (05/0P>).
نتیجه گیریتغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون علیه سرخک در کودکی ارتباطی با بروز بعدی کولیت اولسرو و کرون ندارد. هیچ رابطه ای بین سیگار، واکسن سرخک و شیر مادر با وسعت و محل درگیری دستگاه گوارش در کولیت اولسرو و کرون وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p607660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!