حرکت و زمان در منظر شهری؛ انگاره ها و مفاهیم طراحی

پیام:
چکیده:
: [1] منظرشهری به دلیل ماهیت عینی وملموس خود توسط حواس انسان قابل ادراک می باشد. مهمترین حس از میان حواس پنج گانه درفهم و ادراک منظر شهری، حس بینائی است. تغییر تدریجی مناظر شهری در بازه های زمانی بر چگونگی و نحوه این ادراک تاثیر می گذارد. علاوه بر آن، میزان وکیفیت تاثیر پذیری از منظر شهری به نوع حرکت اعم از پیاده و یا سواره (انواع وسایط نقلیه)، وابسته است. بنابراین دو عامل زمان وحرکت بر کیفیت ادراک منظر شهری موثرند. این نوشتار لزوم توجه عمیق به شناخت این تاثیرات بر منظر شهری در طراحی و منظرسازی را اکیدا توصیه می نماید. یافته های این نوشتار بر این امر دلالت دارد که از طریق بررسی چگونگی و میزان تاثیرات دو عامل زمان و حرکت بر ادراک منظر شهری، می توان به اصول و استنتاجات کاربردی طراحی در زمینه منظر سازی دست یافت.دراین نوشتار در ابتدا برخی مفاهیم منظر شهری ونحوه ادراک آن مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه برخی از مهمترین انگاره های مطرح در این خصوص از سوی متخصصین وصاحبنظران منظر شهری مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرد تا در نهایت چک لیستی از اصول مورد توجه در طراحی منظر شهری قابل تبیین باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p609820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!