بررسی ده ساله شکستگی گردن تالوس دربیماران بستری بیمارستان امام خمینی اهواز (1384-1374)

پیام:
چکیده:
هدف
شکستگی تالوس یک شکستگی نسبتا نادر است که مقاله حاضر سعی کرده با بررسی پرونده بیماران بستری بیمارستان امام خمینی اهواز وضعیت اپیدمیولوژیک آنها را بررسی کند
روش بررسی
در این مطالعه گذشته نگر توصیفی پروندهء حدود27182 پرونده بیمار بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی اهواز طی ده سال بین سالهای 84-74 از نظر شکستگی گردن تالوس بررسی نموده و اطلاعات مربوط به سن، جنس، نوع،مکانیسم و ضایعات همراه،نوع درمان بکاررفته استخراج گریده است.
یافته ها
28 شکستگی گردن تالوس در 27 بیمار اتفاق افتاده بود که 25 مورد (89درصد) در مردان و 3 مورد (11درصد) در زنان، شکل دوطرفه یک مورد در دختر 17 ساله واقع شده بود. سن متوسط بیماران 31 سال (59-17) و سمت راست در 17 (61درصد) و سمت چپ 11 (39درصد). شایعترین مکانیسم شکستگی در این بیماران به ترتیب تصادف و سیله نقلیه (6/53درصد)، سقوط از ارتقاع (1/32درصد)، سرخوردن با موتور سیکلت (7/10درصد)، اصابت گلوله (6/3درصد) شایعترین تایپ براساس تقسیم بندی مدیفیه شده (Kelly، Canale) Hawkins: (15) تایپ II (7/35درصد)، تایپ III (2/32درصد)، تایپ I (4/21درصد)، تایپ IV (7/10درصد). در 4 مورد شکستگی باز (3/14درصد) و 19 مورد (68درصد) شکستگی دیگری نیز همراه خود داشته اند که شایعترین شکستگی همراه شکستگی مدیال مالئول با 12 مورد (43درصد) بوده است و بعد کالکانئوم 3/14درصد و 2 مورد با فلج عصب تی بیا خلفی و یک مورد با فلج عصب پرونه آل همراه با شکستگی باز گردن تالوس تایپ IIIبوده است. در 68درصد موارد درمان شکستگی با جااندازی باز با یا بدون بکاربردن فیکساسیون داخلی و 6/28درصد موارد با جااندازی بسته و گچ گیری و یک مورد با شکستگی استخوانی به پاشنه درمان شده است.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع 14 در ده هزار شکستگی گردن تالوس دربین بیماران بستری دربخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی طی ده سال (28 مورد در بیست هزار پرونده) این شکستگی از شیوع پائینی برخوردار می باشد. نسبت مردان به زنان در بررسی ما (8/1)، شایعترین مکانیسم گزارش شده درپرونده ها تصادف با وسیله نقلیه و سپس سقوط از ارتقاع می باشد؛ شایعترین تایپ شکستگی تایپ II و بیشترین شکستگی همراه قوزک داخلی می باشد که با گزارشات انجام شده قبلی همخوانی دارد. ولی یک مورد فلج عصب پرونه آل دربین بیماران دیده شده که گزارشی از آن تاکنون نشده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
490
لینک کوتاه:
magiran.com/p611816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!