ارزیابی اثر درمانی ارتوز گوه داخلی پاشنه در درمان درد پاشنه پا

پیام:
چکیده:
هدف
التهاب غلاف کف پا شایعترین علت درد، در قسمت تحتانی پاشنه می باشد. درد و ناراحتی در اثر این مشکل می تواند باعث تاثیرات اساسی بر حرکت فیزیکی فرد شود. روش های درمانی بسیاری از جمله: استراحت، پرهیز از فعالیت های تشدید کننده، استفاده از ارتوز، ورزشهای تقویتی و کششی استفاده از داروهای ضد التهاب استروئیدی و غیر استروئیدی در دسترس می باشد که اثرات درمانی متفاوتی دارند. در این مطالعه ما برای اولین بار اورتز گوه از سمت داخل پاشنه را معرفی کرده و اثرات آنرا در کاهش یا رفع درد بررسی کردیم.
روش بررسی
در این مطالعه 50 بیمار با تشخیص التهاب غلاف کف پا و درد پاشنه که به درمانگاه و کلینیک ارتوپدی مراجعه نموده بودند تحت معاینه قرار گرفتند و مشخصات آنها شامل سن، جنس، میزان فعالیت محل درد، وضعیت قوس کف پا، وزن و قد و وجود خار پاشنه در رادیوگرافی در پرسشنامه ثبت شد. بیمارانی از درد پاشنه که بدون بیماری زمینه ای قبلی بودند و در رادیوگرافی آنها بیماری استخوانی (تومر- کیست...) دیده نشد و نسبت به درمانهای رایج جواب نداده بودند وارد مطالعه شدند. برای این بیماران گوه در سمت داخل پاشنه با قاعده 5 میلی متر تجویز شد و بیماران این ارتوز را در زمان تحمل وزن استفاده می کردند. در طی انجام مطالعه از هیچ درمان دیگری استفاده نمی شد. مدت زمان پی گیری بیماران 6 ماه بود و جهت ارزیابی پاسخ به بیماران از مقیاس AHS1 استفاده شد.
یافته ها
بیماران مورد بررسی 32 نفر زن (64درصد) و 18 نفر مرد(36 درصد) بودند. متوسط سنی بیماران 2/42 سال با محدوده 70-18 سال بود. براساس امتیاز AHS، 41 مورد (82 درصد) کاهش درد را ذکر کرده و 9 مورد دیگر (18درصد) تغییری در میزان درد نداشتند.(05/0 P
زبان:
فارسی
در صفحه:
513
لینک کوتاه:
magiran.com/p611819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!