چیستی مکاشفه و تجربه عرفانی از دیدگاه ابن سینا

چکیده:
برخی عرفان پژوهان معاصر با رویکردی پسینی و با توجه به گزارش های عرفا، از اقالیم و سنت های دینی مختلف؛ به دیدگاهی موسوم به ذات گرایی قائل شده اند که طبق آن، تجارب عرفانی با وجود اختلافات متعدد، دارای هسته ای مشترک اند. از میان فیلسوفان قدیم، ظاهرا می توان ابن سینا را از زمره ذات گرایان محسوب کرد، اگر چه دست کم در دو مورد از آن ها افتراق می یابد: 1) به لحاظ روش شناسی: ابن سینا با روی کردی پیشینی و مبتنی بر نفس شناسی و جهان نگری فلسفی اش طرح بحث کرده است؛ 2)شیخ به ویژگی مهم تناقض آمیزی تجربه عرفانی اعتقادی ندارد، زیرا در اندیشه های فلسفی-اشراقی او تناقض جایگاهی ندارد.
تجربه و مکاشفه عرفانی نزد شیخ، آگاهی بی واسطه ای است که نفس و عقل سالک -که در سیر استکمالی خود به درجه «عقل مستفاد» رسیده است– با اتصال به عقل فعال، حقایق کلی هستی را ادراک می کند و از درک این حقایق ملتذ و مبتهج می گردد. شیخ به ویژگی کانونی مکاشفات، یعنی مواجهه با حقیقت واحد تصریح کرده، ترجیح هر چیزی، حتی خود عرفان را بر آن، انحراف از توحید می داند. وی با فراستی تمام، زودگذر بودن و بیان ناپذیری تجارب عرفانی را یادآوری می کند. عارف در عالی ترین تجارب خود در همه چیز، خدا را می بیند و این بدان معنا می تواند باشد که تجارب عرفانی نزد شیخ الرییس حداکثر از سنخ تجارب عرفان آفاقی است. دیدگاه ابن سینا را در نهایت در چارچوب معرفت شناسی عقلی-اشراقی وی می توان جای داد و لذا به نظر وی، عارف در مکاشفه خود حداکثر به مرتبه وحدت شهود و نه وحدت وجود، نائل می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p612924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!