تعیین تاثیرات کوتاه مدت فیزیوتراپی تنفسی بر شاخص های اسپیرومتری در جانبازان شیمیایی مبتلا به بیماری های ریوی آلوده با گاز خردل

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری مزمن ریوی شایع ترین عارضه دیررس تماس با گاز خردل در جانبازان شیمیایی ایرانی می باشد. یکی از روش های شناخته شده کمک درمانی در مراقبت، درمان و پیشگیری از عفونت های تنفسی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریوی، فیزیوتراپی تنفسی می باشد که به شکل های مختلف و به صورت ترکیبی از روش ها استفاده می شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیرات کوتا ه مدت فیزیوتراپی تنفسی بر شاخص های اسپیرومتری درمصدومین شیمیایی مبتلا به بیماری های ریوی می باشد.
مواد و روش ها
این یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1386 در کلینیک تخصصی جانبازان شیمیایی شیراز بر روی 27 نفر از جانبازان شیمیایی مبتلا به بیماری ریوی که با روش نمونه گیری آسان و مبتنی بر هدف انتخاب شدند، انجام شد. به منظور بررسی تاثیرات کوتاه مدت فیزیوتراپی تنفسی بر شاخص های اسپیرومتری فیزیوتراپی تنفسی به صورت ترکیبی از روش های تخلیه وضعیتی، دق کردن و لرزانیدن، در چهار وضعیت آناتومیک مختلف بروی آنها انجام شد. شاخص های اسپیرومتری در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و 20 دقیقه بعد از انجام عملیات برای واحدهای مورد پژوهش انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس اندازه های مکرر و به همراه مقایسه دو به دوی میانگین ها تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که انجام فیزیوتراپی تنفسی بر شاخص های حجم بازدم اجباری در ثانیه اول؛ میانگین قبل از مداخله (17/44 درصد)، بلافاصله بعد از مداخله (3/47 درصد) و 20 دقیقه بعد از مداخله (34/48 درصد) و ظرفیت حیاتی اجباری؛ میانگین قبل از مداخله (23/69 درصد)، بلافاصله بعد از مداخله (56/73 درصد)، 20 دقیقه بعد از مداخله (79/75 درصد) در مصدومین مورد مطالعه تاثیر معنی داری داشته است(01/0 p<). فیزیوتراپی تنفسی در گروه مبتلا به برونشیت آسمی دارای اثرات معنی دار بود(01/0 p<). همچنین فیزیوتراپی تنفسی در هر دو گروه از جانبازان با ضایعات متوسط و شدید نیز معنی دار بود(05/0p<).
نتیجه گیری
فیزیوتراپی تنفسی باعث بهبود شاخص های عملکرد ریوی در جانبازان شیمیایی مبتلا به بیماری ریوی می شود. این اثرات در گروه مبتلا به برونشیت آسمی و همچنین هر دو گروه از جانبازان با ضایعات متوسط و شدید معنی دار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p613930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!