دز عمقی اندام های بحرانی فانتوم معادل بافت بر اساس دز سطحی حاصل از سیستم جذب سنجی دو گانه اشعه X با دسته پرتو قلمی با استفاده از دزیمتری ترمولومینسانس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با افزایش کاربری جذب سنجی دوگانه اشعه (DXA) X، دزیمتری پرتو X در دو حالت دسته اشعه قلمی و پهن با اندازه گیری دز سطحی مورد بررسی محققین، قرار گرفته است، اما اندازه گیری هایی برای ارزیابی دز جذبی برای عمق های مختلف اندام های بحرانی از قبیل تیروئید و رحم صورت نگرفته است. در این مطالعه، همبستگی میان دز عمقی اندام های بحرانی بر اساس دز سطحی بررسی می گردد.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، فانتوم طراحی شده آنتروپومورفیک تحت تابش سیستم Lunar DPX-MD با دسته اشعه قلمی قرار گرفت. دزیمترهای TLD-400، در عمق های مختلف تیروئید و رحم فانتوم و نیز در سطح فانتوم (نزدیک منبع) قرار داده شدند. در مدهای اسکن مهره ای و فمورال، دز سطحی و دز عمقی لب های چپ و راست تیروئید و نیز رحم در عمق های مختلف و مرکز اسکن اندازه گیری شد. هم بستگی میان دز سطحی و دز در عمق های مختلف با استفاده از آنالیز رگرسیون خطی حاصل گردید.
یافته ها
هم بستگی معنی داری میان دز عمقی با دز در مرکز اسکن به جز در اسکن فمورال مشاهده نشد. با اعمال فاکتور کیفی و فاکتور وزنی اندام ها، دز موثر در اسکن مهره ای 064/0، 059/0، 061/0 و 242/0 میکروسیورت برای لب های چپ و راست تیروئید، رحم و تخمدان برآورد گردید.
نتیجه گیری
نتیجه گیری می شود که هم بستگی معنی داری میان دز سطحی و دز در عمق های مختلف وجود دارد. سیستم حاضر، دارای دز تابشی بسیار کم و مشابه دز زمینه است
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p614540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!