مقایسه عکس العمل تنوع زیستی گون ه های علفی و چوبی به عوامل محیطی درجه تهای مختلف جغرافیایی جنگ لهای زاگرس

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی و مقایسه عکسل العمل تنوع و غنای گون ه های علفی وچوبی به عوامل فیزیکوشیمیایی خاک و نیز فیزیوگرافی در جنگل های زاگرس میانی، منطق های به مساحت 170 هکتار از این جنگ لها واقع در منطقه حفاظت شده ارغوان در استان ایلام انتخاب گردید. سپس به صورت جنوبی، (n = تصادفی سیستماتیک پلا تهایی را در جهت های شمالی (24 پیاده و اطلاعات مربوط به پوشش، خاک و (n = و غربی (13 (n = 20) عوامل فیزیوگرافیک برداشت شد. نتایج حاصل از آنالیز های همبستگی نشان داد که در دامنه جنوبی تنوع گون ه های علفی با مقدار رس و شن همبستگی منفی و با سیلت همبستگی مثبت دارد. در دامنه شمالی تنوع گون ه های علفیبا ارتفاع از سطح دریا همبستگی منفی داشت. در دامنه غربی تنوع گون ه های علفی با شوری، و ارتفاع از سطح دریا همبستگی منفی و با درصد آهک همبستگی مثبت داشت. نتایج همچنین نشان داد که گونه های چوبی در تمامی دامن ه ها نسبت به عوامل فیزیکی عکس العمل بیشتری نشان می دهند.
نتایج این تحقیق بیان می دارد که در ارزیابی های اکولوژیکی به منظور بررسی رابطه بین عوامل محیطی با پوشش در منطقه زاگرس برای پوشش علفی بیشتر فاکتورهای خاکی و برای بررسی گون ه های چوبی بیشتر فیزیوگرافی و شکل زمین مد نظر قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p616769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!