مقایسه ی میزان رعایت اصول محرمانگی در موارد قانونی بر مبنای راهنمای سازمان بهداشت جهانی دربیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهیدبهشتی: 1387.

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بسیاری از کشورها پرونده ی پزشکی، سندی مهم و قانونی ست. پرونده ی پزشکی نه تنها برای مراقبت حال و آینده بیمار؛ بلکه به عنوان سندی قانونی در حمایت از بیمار و بیمارستان ضروری ست. پرونده ی پزشکی سندی محرمانه است و حق بیمار برای محرمانگی باید همیشه رعایت شود.هدف این مطالعه مقایسه ی رعایت اصول محرمانگی در موارد قانونی بر مبنای راهنمای سازمان بهداشت جهانی در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در سال 1387 بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی است. نمونه ی مورد پژوهش 35 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران(9 بیمارستان)، تهران(16 بیمارستان) و شهید بهشتی(10 بیمارستان) است. داده ها با استفاده از چک لیست جمع آوری؛ و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها
میزان رعایت محرمانگی و افشای اطلاعات بیمار،در دانشگاه های ایران، تهران وشهیدبهشتی به ترتیب، 61،60،58 درصدو میزان رعایت ویژگی های درخواست افشای اطلاعات به ترتیب 57،56و56 درصد؛ میزان رعایت اصول کلی پزشکی_ قانونی به ترتیب 63،49و36 درصدو میزان رعایت اقدامات لازم جهت افشای اطلاعات در موارد قانونی در به ترتیب 59/72،73و81درصد، واز لحاظ میزان رعایت روند آماده کردن پرونده پزشکی برای ارائه به دادگاه به ترتیب 52،50و53درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت محرمانگی اطلاعات مدارک پزشکی و کاربرد وسیع آن درارائه و استناد در مجامع قضایی و حقوقی رعایت اصول محرمانگی ضروری ست. همچنین با توجه به تفاوت اکثر بیمارستان ها با استاندارد سازمان بهداشت جهانی، توصیه می شود که به محرمانگی و افشای اطلاعات بیماردر موارد قانونی بیشتر توجه؛ و در جهت بهبود و ارتقای قوانین آن ها اقدام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p619285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!