رابطه ی تعهد سازمانی واسترس شغلی درمدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

چکیده:
مقدمه
دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک سازمان باید سطح تعهد سازمانی اعضایش را افزایش دهد. از عوامل مؤثر در عملکرد منابع انسانی در بیمارستان تعهد سازمانی است. تعهدسازمانی مانند مفاهیم دیگررفتارسازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است. اول، تعهدسازمانی یک مفهوم جدید است و با وابستگی و رضایت شغلی تفاوت دارد:پرستاران ممکن است کارخود را دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می کنند، ناراضی باشند و شغلهای مشابهی را در محیطهای دیگر جست وجو کنند. یا پیش خدمت های رستوران ها ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از شغلشان متنفر باشند. دوم، تحقیقات نشان داده که تعهدسازمانی با پیامدهایی ازقبیل رضایت شغلی، حضور، رفتار سازمانی، و عملکرد شغلی رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل رابطه منفی دارد.هدف پژوهش حاضربررسی میزان تعهد وفشارروانی یااسترس در مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود.
روش بررسی
این پژوهش به صورت توصیفی –تحلیلی انجام شده است. جامعه ی پژوهش کلیه ی مدیران (اداری پرستاری و ارشد) بیمارستان است؛ونمونه گیری به روش سر شماری صورت گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه مربوط به اندازه گیری استرس و تعهد بوده که اعتبار و روایی آن توسط محقق تایید شده، سوالات به سبک لیکرت طراحی؛ وبرای ارایه ی داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است.
یافته ها
میانگین نمره ی تعهد سازمانی (7/13+67)؛و این میانگین در بین زنان و مردان یکسان بوده است ارتباط بین میزان تعهد با جنس از لحاظ آزمون آماری معنادار نیست.بیشترین میزان تعهد سازمانی با سن از لحاظ آزمون آماری ANOVA) (معنادارنمی باشد.ولی بین تعهد سازمانی مدیران با سابقه ی کار از رابطه ی معنا دار مشاهده می شود. بیشترین میزان تعهد مربوط به کسانی بوده که سابقه ی کاربالاتری داشتند. بین میزان تعهد سازمانی کارکنان با نوع پست مدیریتی؛ و.بین میزان استرس شغلی وجنس؛ و. بین استرس شغلی و سابقه ی کار، نوع پست مدیریتی ونوع استخدام؛ و به طورکلی بین استرس شغلی مدیران و تعهد سازمانی رابطه معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
هیچ سازمانی نمی تواند بدون تعهد و تلاش کارکنان موفق گردد. مدیرانی که دارای تعهد و پایبندی هستند نظم بیشتری در کار خود دارند و مدت بیشتری در سازمان می مانند و کار می کنند. مدیران باید تعهد و پایداری کارکنان به سازمان را نیز حفظ کرده و پرورش دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p619304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!