بررسی مقایسه ای تغییرات فشار کاف لوله تراشه ساخت ایران و خارج در مجاورت گاز نایتروس اکساید

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی از لوله تراشه ها به علت نوع ساخت و عدم قابلیت انعطاف پذیری در اثر افزایش فشارداخلی به دنبال استفاده از گاز نایتروس اکساید دچار افزایش فشار بر نای بیمار می گردد و عوارض زیادی بر بیمار تحمیل می نماید. بنابراین، مطالعه تغییرات فشار کاف انواع لوله تراشه می تواند شواهد مناسبی جهت تصمیم گیری فراهم کند.
هدف
هدف این پژوهش مقایسه تغییرات فشار کاف لوله تراشه ساخت ایران وخارج در مجاورت گاز نایتروس اکساید می باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک کار آزمایی بالینی بوده و جامعه پژوهش شامل بیمارانی بود که در اتاق عمل بیمارستان لقمان عمل جراحی انتخابی داشتند. پنجاه بیمار کاندید عمل جراحی انتخابی با طبقه بندی کلاس 1 و2 بیهوشی جامعه بیهوشی آمریکا به صورت تصادفی به دو گروه 23و 27 نفری تقسیم شدند. در یک گروه از لوله ساخت ایران (27 نمونه) و در گروه دیگر از لوله روش (23نمونه) ساخت کشور مالزی استفاده گردید. دستگاه مخصوص سنجش فشار داخل کاف لوله تراشه با مارک(VBM) در شروع بیهوشی و لوله گذاری، به کاف خارجی متصل گردیده و تا اتمام بیهوشی از این طریق فشار داخل کاف در مجاورت نایتروس اکساید50 درصد در هر 20 دقیقه اندازه گیری و ثبت گردید. برای مقایسه فشار پایه کاف در لوله تراشه ها در زمان های مختلف از آنالیز واریانس اندازه های تکراری استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاکی از این می باشد که میانگین و انحراف معیار فشار پایه کاف در لوله تراشه ساخت ایران و مالزی قبل از شروع گاز نیتروس اکساید به طور معنی داری با هم تفاوت دارند (015/0=pv، 585/2=t). نقطه قابل توجه اینست که انحراف معیار لوله تراشه های ساخت ایران به طور قابل ملاحظه ای بزرگ می باشد و به طور معنی داری با انحراف معیار لوله تراشه های مالزیایی تفاوت دارد (001/0=pv، 633/38=f).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج آنالیز واریانس فاکتوریل دو فاکتوری مخلوط ملاحظه شد که:الف- میانگین فشار پایه کاف در دو نوع لوله، با حذف دقیقه صفر، تفاوت معنی داری نداشت و این حالت نشان دهنده این مورد بود که در بدو امر، کاف لوله های تراشه ساخت ایران با توجه به اینکه همانند روش لوله های ساخت مالزی پر از هوا شده بودند، اختلاف فشار بیشتری را نشان داد.
ب- میانگین فشار پایه کاف در دقایق مختلف، در هر دو گروه دو به دو تفاوت معنی داری داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p619464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!