بررسی اپیدمیولوژیک غرق شدگی و نزدیک به غرق شدگی در کودکان و نوجوانان بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 84-1372

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در آب افتادن و به دنبال آن غرق شدگی یکی از حوادث غیرعمدی منتج به آسیب های نورولوژیک و مرگ به علت هیپوکسی و ایسکمی در کودکان و نوجوانان می باشد که قابل پیشگیری است. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک موارد غرق شدگی و نزدیک به غرق شدگی در کودکان و نوجوانانی است که در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 1384-1372 بستری شدند.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی پرونده کلیه بیمارانی که به علت غرق شدگی و نزدیک به غرق شدگی در بیمارستان بهشتی بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. کلیه اطلاعات مورد نظر شامل جنس، سن، ملیت، فصل، محل غرق شدگی، مصرف دارو یا بیماری زمینه ای و عاقبت آنها در پرسش نامه وارد و با جداول و نمودار توصیف شدند.
نتایج
از مجموع 47 بیمار، (6 نفر) دچار غرق شدگی و (41 نفر) نزدیک به غرق شدن بودند. 33 نفر از آنها (2/70 درصد) پسر بودند و شایع ترین گروه سنی در میان قربانیان، رده سنی 4-1 سال (2/87 درصد) بود. در تمام گروه های سنی، پسران بیش از دختران دچار غرق شدگی شده بودند و40 نفر ملیت ایرانی و 7 نفر ملیت افغانی داشتند. محل های شایع در آب افتادن عبارت بودند از: حوض خانه (5/72 درصد)،استخر شنا (5/8 درصد)، جوی یا رودخانه (5/8 درصد)، چاه (2/4 درصد) و سایر موارد (3/6 درصد). شایع ترین فصول غرق شدگی در بهار و تابستان هر یک به میزان (7/27 درصد) بوده است. در هیچ یک از بیماران سابقه مصرف دارو یا بیماری زمینه ای خاصی وجود نداشت. از مجموع 47 بیمار، 39 نفر(83 درصد) با بهبودی کامل مرخص شده بودند و 8 نفر (17 درصد) فوت کرده بودند. کلیه کودکان غرق شده فوت نمودند و تنها دو نفر از موارد نزدیک به غرق شدگی از بین رفتند.
نتیجه گیری
از آنجایی که کودکان کمتر از 5 سال و به خصوص رده سنی 4-1 سال از پرخطرترین گروه ها برای غرق شدگی هستند، باید این گروه سنی در مرکز توجهات برای استراتژی های پیشگیری قرار گیرند. همچنین کنترل و پیشگیری از حوادث در کودکان به عنوان یک اولویت بهداشتی باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p622652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!