اثر ضدقارچی عصاره آبی گیاه سیر (Allium sativum) به صورت مجزا و در ترکیب با فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازل روی مخمرهای بیماری زا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش عفونت های قارچی سیستمیک ناشی از مخمرهای بیماری زا، همچنین مقاومت این عوامل نسبت به داروهای ضدقارچی، یافتن ترکیبات ضدقارچی با کارایی بالا را ضروری می نماید. این مطالعه به منظور تعیین اثر ضدقارچی عصاره آبی گیاه سیر به صورت مجزا و در ترکیب با داروهای ضدقارچی فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازول روی برخی از مخمرهای بیماری زا در شرایط آزمایشگاهی انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی عصاره آبی سیر با دوز 256-03/0 میکروگرم بر میلی لیتر به صورت مجزا و در ترکیب با داروهای فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازول روی مخمرهای بیماری زا شامل کاندیداآلبیکنس 5057PTCC، کاندیدا دوبلینینسیس 36CD، کریپتوکوکوس نئوفرمنس (CNE) و مالاسزیا فورفور (MF) از روش رقیق سازی در محیط کشت مایع در دو محیط کشت سابورو دکستروز براث و محیط دیکسون براث تغییریافته استفاده گردید. مقادیر حداقل غلظت ممانعت کنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MFC) برای هریک از ترکیبات براساس شمارش تعداد کلنی های قارچی (CFU) در مقایسه با گروه های شاهد و کنترل دارویی محاسبه شد.
یافته ها
میزان محدوده MIC عصاره آبی سیر برای کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا دابلینینسیس، کریپتوکوکوس نئوفرمنس و مالاسزیا فورفور برابر 64-25/0 میکروگرم در میلی لیتر تعیین گردید. در حالی که میزان محدوده MIC آن در ترکیب با فلوکونازول به ترتیب برابر 8-125/0، 16-25/0، 16-125/0 و 8-5/0 میکروگرم در میلی لیتر، در ترکیب با ایتراکونازول به ترتیب برابر 8-25/0، 2-125/0، 16-125/0 و 4-25/0 میکروگرم در میلی لیتر محاسبه گردید. میزان محدوده MIC این عصاره در ترکیب با کتوکونازول به ترتیب برابر 4-125/0، 1-125/0، 8-125/0 و 2-125/0 میکروگرم در میلی لیتر تعیین گردید. مقایسه میان میزان MICs داروهای ضدقارچی و ترکیب آنها با عصاره آبی سیر نشان داد که فعالیت ضدقارچی در همه اشکال ترکیبی در مقایسه با به کارگیری شکل مجزا دارو افزایش می یابد (P<0.05).
نتیجه گیری
ترکیب عصاره آبی سیر با داروهای فوق، منجر به افزایش فعالیت ضدقارچی داروها و کاهش مقادیر حداقل غلظت ممانعت کنندگی آنها علیه عوامل قارچی مورد مطالعه در شرایط آزمایشگاهی می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p623080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!